Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 25 juli 2013

Fredriksdals trädgård, Helsingborg

Mångfald

Rosbutiken Flora Linnea
 

Fina gamla byggnader

Köksträdgård

Glädjespridare- solrosen!

Herrgårdsbyggnaden på Fredriksdal

Rosenbågar på Fredriksdal
 
Skörd enligt gamla traditioner

Vackert stallfönster
Samtliga foton: Bokcaféet i byn
 
Hej vänner!
En hälsning från södern. Idag har solen för första gången på länge gömt sig bakom moln. Till kvällen visade den sig dock igen. Lyxigt!
 
I tisdags var min mamma, jag och lille O på utflykt till Helsingborg och närmare bestämt
Fredriksdals trädgård.
Denna stad som inte har mindre än två fantastiska trädgårdar öppna för allmänheten. Jag syftar förstås också på Sofiero.
 
I solsken spatserade vi runt i fantastisk miljö. Den fina herrgården omgiven av vackra gamla stallbyggnader med spröjsade fönster, en frodig köksträdgård, fransk park i anslutning till herrgården, engelsk park, lusthus och inte minst en fantastisk rosträdgård, eller egentligen en rad rosträdgårdar med bågar fulla av dignande rosklasar.
Alldeles, alldeles underbart!
Alltihopa otroligt välskött och inspirerande.
I anslutning till trädgården ligger en fin butik som heter Flora Linnea och saluför mängder av rosor av god kvalitet. Bara det, att spatsera runt och dofta och läsa på spännande namnlappar och drömma. Drömma om ännu flera rosor hemma hos oss!!
Hit kommer vi återvända fler gånger!
 
Allt för ikväll!
Trevlig fredag imorgon!
Kram Anna


2 kommentarer:

  1. Älskade Skåne!
    Du får mig att längta, ännu mer, varje gång.

    Älskar att klicka in här. Vet att jag kommer förföras, charmas, glädjas och njutas. Underbart!

    Tack för det här härliga som jag lägger till min "to do", och för fina boktips!

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder, love them! Så mysigt, så mycket sommar-Sverige.
    Kram!

    SvaraRadera