Välkommen in för bok- eller restips!



söndag 2 januari 2011

Onsdagsmarkad på Anjuna Beach, Goa

Färgsprakande marknadsstånd i Anjuna
Gott om väskor att välja mellan! Regnbågens alla färger!
Anjuna Beach, Goa Samtliga foton: Bokcaféet i byn
Hej vänner på bloggen!
Hoppas ni haft ett trevligt nyårsfirande och fått en god start på 2011!
Här i Skåne skiner solen idag från en klarblå himmel. Så ljust och vackert! Igår anade jag vår i luften. Vet inte om det mest var ett önsketänkande?!
Idag får ni hänga med mig till Indien! Det är ett av mina favoritländer och det har hittils blivit tre resor dit varav två längre vistelser. Det sägs ofta att antingen älskar man eller så hatar man Indien. Jag brukar säga att jag älskar det vissa dagar och hatar det andra. Något man kan enas om är att det inte lämnar en oberörd. Indien bjuder på en sprudlande färgprakt, ett organiserat kaos och människor överallt, alla tider på dygnet!
Vill man ha lite "Indien light", perfekt för Indien-nybörjaren, rekommenderar jag Goa. Härliga stränder, alldeles ljuvlig mat, ljumma vindar, gamla kolonialbyggnader att spana på, kul shopping och många prisvärda boenden och orter att välja mellan. Goa är Indiens minsta delstat och var under en lång tid en portugisisk koloni. Först 1961 blev Goa självständigt och de europeiska influenserna är påtagliga på sina håll. Mixat med det indiska blir det en svårslagen kombination.
Jag är frälst i de södra delarna men smaken är som baken. En tidig morgon sätter vi oss i en taxi och färdas upp längs Goas kust till de nordligare delarna. Målet är den berömda hippiemarknaden i Anjuna. Den äger rum varje onsdag och startades ursprungligen av ett gäng amerikanska och europeiska hippies på 60-talet. En del övervintrande hippiesar är kvar ännu idag men marknaden har vuxit och många indier har också marknadsstånd där de säljer allt och inget. Under den starka solen kan man botanisera bland väskor, smycken, överkast, CD-skivor, kläder och mycket annat. En upplevelse! När man tröttnar på shopping eller iaf behöver en paus finns det några restauranger intill havet att pausa vid. De brukar dock vara smockfulla men en cola innan shoppingen fortsätter passar perfekt och vi tar även en liten promenad på stranden. Det är att rekommendera att komma tidigt på morgonen, det blir snabbt väl varmt annars och dessutom tar det en bra stund att botanisera igenom hela marknaden. Lägg till drick- och matpaus och prutande (I Indien prutar man på allt!) så får man en innehållsrik dag!
Ha en skön söndag eftermiddag!
önskar Anna

3 kommentarer:

  1. Jag titta i en bok och drömmer, den heter Sydafrika, mat och vanilj...

    Kram Helena.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Den måste jag ta och titta i vid tillfälle! På min kökshylla står en underbar kokbok som jag köpt i Kapstaden som heter "Harvest- Recipes from an organic farm". Handlar om en familj som drömde om ett annat liv ute på landet och som förverkligade drömmen och köpte en gård. I boken får man följa mammans härliga matäventyr!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder. Goa låter härligt.
    Kram Linda

    SvaraRadera