Välkommen in för bok- eller restips!



lördag 8 januari 2011

Köpenhamn i vinterskrud

Tulpanfrossa i blomsterhandeln i Köpenhamn

Massor av gott på Illums bageri
Fina inredningsbutiken Kirk
Nyhavn i vinterskrud
Ett vinterstilla Nyhavn Samtliga foton: Bokcaféet i byn

God kväll!
Idag hade vi vädergudarna med oss och kunde äntligen korsa bron över till underbara Köpenhamn! Dimman låg tät över såväl Skåne som Danmark denna januarilördag. I Köpenhamn möttes vi av strilande regn och en stad inbäddad i tät dimma. Målet för dagens tur var varuhuset Illum och dess januarirea. Med en 1-åring blir det mindre shopping som gäller men inte desto mysigare att vara i den kungliga danska huvudstaden. Tyvärr var den suveräna lunchrestaurangen högst upp i huset stängd men ett småbarnstätt fik var öppet intill. Möttes där av nyheten att kronprinsessan Mary fött en flicka och en pojke!
Innan vi lämnar Illum besöker vi blomsteraffären som ligger i samma byggnad. Gatan utanför fullkomligt svämmar över av tulpaner, rosor och allehanda blommor i ljuvliga färger. 2 underbara tulpanbuketter samt en ljusrosa rosbukett får följa med hem. Alla tre buketterna för 70 danska kronor. Inte illa! Vägg i vägg ligger Illums underbara bageri. Idag fick dock inga wienerbröd följa med hem!

I närheten ligger H&M:s coola "finmärke" COS samt även en av favoritinredningsbutikerna -Kirk. Den besöker vi varje gång vi är i Köpenhamn. De hade ett par supersnygga "silverblanka" krokar i form av renhorn. Tyvärr fick de inte följa med hem. Inte denna gång iaf!!

Avslutade Köpenhamndagen med att stilla strosa längs med kajen i Nyhavn. Denna om sommaren så folkfyllda plats där borden på uteserveringarna står tätt, öl och smörgåsar serveras för fulla muggar och folkstrilen aldrig tycks ebba ut, låg idag alldeles tyst och stilla som i vinteride. Vackert!

Önskar er en fin lördag kväll!
-Anna

7 kommentarer:

  1. Härliga bilder!!
    Låter som ni haft en underbar dag. Såg ni om våren var på väg?
    Kram och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ingen vår i sikte ännu men snön smälte i ett rasande tempo!!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för titten hos mig och dina gulliga kommentarer.

    Vad härligt att bo så nära Danmark och bara kunna åka över. Jag hade garanterat köpt tulpaner jag med. Vi var i Helsingör i somras och det var så fina blommor till bra pris. Nu ska jag kika runt lite mer hos dig.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Åhhh så härligt! Så ni kom iväg till slut. Jag har ju just varit där, men jag läääängtar dit igen när jag ser dina bilder.
    Ha en fin dag i morgon!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  5. Nä, det är väl lite optimistiskt att tro på våren "allaredan"

    Kram Annica

    SvaraRadera
  6. God fortsättning på det nya året!
    ...härligt med tripp till Köpenhamn :-)

    Kram från ett otroligt regnigt Australien♥

    SvaraRadera
  7. Vad härligt för er, jag vill också resa dit !!! Ska snart åka till Stockholm i några dagar så jag får hålla tillgodo med det. Tack för tipset om Kirk , okänd för mig.

    Kram på dig ! Bettan

    SvaraRadera