Välkommen in för bok- eller restips!



måndag 29 november 2010

Emma´s war- Love, Betrayal and Death in the Sudan

Författarinnan Deborah Scroggins
Hej!
Så har det äntligen blivit dags för en bokrecension! Då Afrika är något av ett tema på bloggen just nu har jag valt att skriva om en bok jag nyligen läst som berörde mig mkt. Jag läste den på engelska men den ska även finnas översatt till svenska och heter då "Emmas krig- en sann historia om kärlek, död och svek i Sudan".
Om författaren:
Deborah Scroggins föddes 1961 i Atlanta, Georgia, USA. Hon är journalist och författare och har under ett flertal år jobbat som utrikesreporter i Sudan samt i Mellanöstern. Hon är bosatt i Atlanta.
Om boken (2002):
Jag hittade den här boken i ett antikvariat i Kapstaden för några år sedan. Framsidan såg lockande ut och jag hade tidigare läst en artikel om Emma McCune, huvudpersonen i boken ( som i unga år reste till Sudan som hjälparbetare med hopp om att rädda världen men vars liv tog en annan vändning då hon gifte sig med en lokal krigsherre), och blivit nyfiken på henne och hennes livsval. Men boken blev stående i en bokhylla och har fått följa med i några flyttar innan jag till slut dammade av den och började läsa. Det var något helt annat än vad jag föreställt mig! Boken bjuder nämligen på så mkt mer än vad framsidan utlovar. Den som endast vill läsa om ett kärleksäventyr under den afrikanska solen gör sig icke besvär. Deborah Scroggins speglar visst den unga brittiska hjälparbetaren Emma McCunes liv i Sudan men jag får intrycket av att det endast är en täckmantel eller lockbete för att få läsarens uppmärksamhet och en chans att ge en tydligare bild av Sudans våldsamma historia, i vilken västvärlden inte står fri från skuld. Författaren menar att många hjälparbetare och organisationer reser dit med goda intentioner men ställer sig starkt kritisk till vad deras insats ger, stjälper den inte mer än hjälper?, och också vad den egentliga drivkraften består av. Intressant och värt att fundera över. Under några dygn förflyttade jag mig mentalt till Sudan och förfasades och förvånades över detta lands grymma historia och dess befolknings öde. Plötsligt fick jag en bakgrund och en bredare förståelse för Darfur-konflikten och det inbördeskrig som härjat i landet i århundranden. Stundtals kände jag hettan i den brända jorden ute i en by på landbygden och såg tydligt framför mig människornas utsatthet och litenhet i en värld där de bara är brickor i ett spel och vars livsöden inte sällan avgörs i en korridor i Khartoum eller beroende på vilket humör en krigsherre vaknar den dagen. Ett av de starkaste ögonblicken för mig i boken är när författaren skildrar ett läger ute i öknen för svältande spädbarn där endast de som har en medföljande förälder får vistas och det framkommer hur svårt det är att få föräldrar att söka sig dit. Av ren överlevnadsinstinkt lämnades istället många spädbarn att dö vid dikeskanten då föräldrarna kämpade för sina egna liv och äldre syskons liv och insåg att barnen ändå inte skulle kunna överleva utan dem. Som nybliven mamma gick det knappt att ta till sig. Deborah Scroggins skriver såväl utförligt, detaljerat som gripande. Detta är en ögon-öppnar-bok som gräver djupt för att finna förklaringarna till svältkatastroferna och inbördeskrigen som härjat i Sudan och som ger en kritisk granskning av såväl västvärlden, de styrande elementen i Sudan, de ekonomiska intressernas stora inflytande, de utländska nyhetsrapporteringarna och den enskilde hjälparbetarens intentioner. Jag fann boken mycket läsvärd. 4 teakoppar Hälsar Anna

1 kommentar:

  1. Tack för hälsningarna hos mig!
    Ja ovädersrapporterna från Skåne avlöser varandra, förstår att det inte är så roligt att vara ute på vägarna hos er nu. Här har vi massor av snö, men sista dagarna har det varit jättekallt och inget snöande alls. Skönt att få några dagars paus från skottandet!
    I morgon ska vi stöpa ljus, julpyssla och äta julmat tillsammans med min mans föräldrar, syskon och syskonbarn, det ska bli roligt.
    Önskar er en fin helg och hoppas att ovädret lugnar sig.
    Kram Elin

    SvaraRadera