Välkommen in för bok- eller restips!



måndag 18 oktober 2010

Nya Zeeland -Sydön

Får utanför Kaikoura Vandring längs Queen Charlotte Track, Marlborough Sound
Mt Cook
Vandrarhemmet Hill Top, the Catlins
Sjölejon, the Catlins
Samtliga foton: Bokcaféet i byn


Hej!
Ny vecka och nytt inlägg! Min internetuppkoppling har haft semester till och från under hela helgen men nu fungerar det igen. Äntligen!

Så har det blivit dags för ett inlägg från Nya Zeelands förtrollande sydö!
Sydön är som ett naturens nöjesfält. På en relativt liten yta finns den sådan variation att man häpnar! På den västra sidan väntar glaciärerna Franz Jozef och Fox samt fjordarna Milford och Doubtful. På den östra en blandning av städer samt djurliv bestående av hoppande delfiner och mäktiga valar. Längs ner i söder, som en belöning för den som orkar sig ända dit, det område som kom att bli min absoluta favorit -the Catlins. I mitten samt överallt på sydön- får, får och ännu flera får! För den som gillar att vandra är sydön ett mecka. Otaliga leder ringlar sig fram genom bergpass, längs med stränder och över gröna kullar. Den äventyrslystne beger sig till Queenstown där dagarna ägnas åt adrenalinpumpande aktiviteter såsom tex bungy jump och flodbåtturer i max hastighet. Det är inte lätt att välja ut 5 favoriter men efter att ha funderat lite väljer jag följande ställen:


1) The Catlins
-Min stora favorit! Tack och lov att vi valde att fortsätta vår rundtur ända längst ner på den södra ön för vilken belöning vi fick! Här möts man av ett otämjt, vilt, vackert landskap. Ena dagen hyrde vi våtdräkter och brädor av en fiskare och simmade ut bland nyfikna, plaskande delfiner och nästa dag vandrade vi längs en kritvit sandstrand som var hemvist åt ett antal sjölejon. Så exotiskt och så fantastiskt att få se dessa fina djur i deras egna "hemmiljö" fjärran stora turisthorder. Ett extra plus för det fantastiska vandrarhemmet, det finaste jag bott på, Hill Top, som drevs av den blygsamme bonden med det sköna namnet Rodney Mc Donald.


2) Kaikoura
Beläget cirka 18 mil norr om Christchurch på den östra kusten. Fantastiskt vackra omgivingar bestående av ett kuperat landskap av gröna kullar och branta klippor samt mängder av ulliga, fina får. Kaikoura var förr en sömning fiskeby känd för dess hummerfiske men är idag ett centrum för valskådning. Att en tidig morgon följa med en av båtarna ut och plötsligt få se en stor val som svingar sin stjärtfena, det är häftigt! Djurets storlek är närmast ofattbar och man inser hur liten människan är. Dessutom finns här möjlighet att simma med delfiner men då i organiserad form.


3) Queen Charlotte Track
Vackra Marlborough Sound utgör omgivingarna kring orten Picton. Genom detta fantastiskt grönskande område fullt av öar ringlar sig vandringsleden Queen Charlotte Track. Antingen vandrar man den 67 kilometer långa leder eller så gör man som vi gjorde en dagsetapp på leden. På morgonen hämtades vi upp i Picton av en båttaxi som körde oss ut genom den vackra skärgården till vår startpunkt. Några mil och timmar samt många vackra vyer senare hämtades vi upp av en annan båt och kördes tillbaka till Picton.


4) Körsträckan över Arthurs Pass
En tidig morgon lämnar vi ett gråmulet Christchurch för att korsa ön från öst- till västkusten genom Arthurs Pass. Efter några timmar befinner vi oss uppe i ett fantastiskt bergslandskap. Solen strålar häruppe. Vi parkerar bilen uppe vid Arthurs Pass och vandrar några timmar bland snöklädda bergstoppar, klara bäckar samt grönskande natur. Det är värt att köra sträckan enbart för dess skönhet och variation men för ngt extra, stanna och gör iaf en liten vandringstur.


5) Fjorden Milford Sound
En morgon har vi så förflyttat oss till Norge. Iaf skulle man kunna tror det! Men istället för hurtigrutten hoppar vi på en båt som tar oss ut på en övernattningskryssning i det fascinerande fjordlandskapet Milford. Båtturen bjuder på mäktiga fjordupplevelser, vid ett tillfälle styr kaptenen in båten i ett vattenfall och slår på backen först när fören nuddar bergväggen. Skulle jag göra om det, skulle jag nöja mig med en dagskryssning. Riktigt ihärdiga insekter förpestade tillvaron efter solen gått ner och fjorden är inte större än att man kan uppleva den på några timmar. Bilresan till båtturens startpunkt gick genom ett kuperat, fascinerande landskap. Det är många turister i Milford vilket förtar upplevelsen något, kanske är man bortskämd med att det sällan är så under resan på Nya Zeeland, men har man aldrig upplevt ett fjordlandskap och önskar göra det så är det en särdeles upplevelse.


Att få uppleva glaciären vid Franz Josef, vandra kring Wanaka samt paddla kajak i Abel Tasman Nationalpark var också speciella stunder under resan på Sydön, men nu skulle jag ju välja 5 favoriter så.....! Allt för denna gång från Nya Zeeland!


Må så gott och härliga resdrömmar önskar jag er!
-Anna

3 kommentarer:

  1. God morgon!
    Vilka fina bilder! Och vilka ulliga, gulliga får, man vill bara klappa dom!
    Nya Zeeland är verkligen ett häftigt land, så vackert att det nästan tar andan ur en ibland. Jag fick faktiskt lite pirr i magen nu när jag läste ditt inlägg, tänk att jag snart är där igen! Jag ska genast fylla på min kaffekopp och titta igenom alla mina NZ-bilder igen!
    Hoppas att ni får en fin dag. Här är det grått och duggregn men det gör inte så mycket eftersom jag har en tjej med magont här hemma, så vi ska ändå bara vara inne och mysa.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    Förstår att du längtar dit! Misstänker att du har ganska många foton därifrån?! Härligt!
    Ute är det vackra höstfärger, 10 grader varmt och lite lagom gråmulet. En typisk höstdag tror jag!!

    Ha en trevlig em!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hade helt glömt titta på dina inlägg om Nya Zeeland!
    Verkligt fina bilder! När var det du var där igen?
    //Tinefis

    SvaraRadera