Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 14 oktober 2010

Citybreak i Paris

Tjusiga Phanteon Vackra, vackra Paris
Båttur på Seine
Prunkande, stilfull innergård
En av många boklådor Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej!
Idag skulle det ha blivit ett nytt Nya Zeelands inlägg men fotona är plötsligt spårlöst försvunna och familjens IT-proffs på konferens i annat land...så Nya Zeelands sydö dröjer tyvärr lite till. Istället blir det ett inlägg från ett soligt, sensommarvackert Paris!


Underbara Paris
Min allra senaste kärlek heter Paris! Visst har jag varit i stan några gånger förr men det har aldrig uppstått någon ljuv musik mellan mig och denna stad - förrän nu! Jag har alltid varit en London-tjej istället.

Vid tidigare besök har jag upplevt Parisarna som ganska snorkiga, ovilliga att prata engelska och ja, lite trista helt enkelt. Självklart har jag förstått att det måste vara en fasad och att det bakom den säkerligen väntar en helt annan bild. Deras stad är ju SÅ vacker och runt namnet Paris har det alltid svävat ett romantiskt skimmer. Så vad är det som förändrats? Jag eller staden?
För det första landade vi denna gång i ett sensommar varmt Paris där solen sken oavbrutet 3 dagar av fyra, sommarklänningen åkte på igen, halva stans befolkning åtminstone, hade picknick i Luxembourg trädgården om kvällarna och hela staden andades lycka. Uteserveringarna var välbesökta, parisarna avslappande efter att just ha återvänt efter sina sommarsemestrar och rosor prunkade fortfarande i rabatterna. Lägg till att vi reste med en glad bebis (han föll nog handlöst för Paris för i 4 dagar satt han i sin lilla vagn och var hur nöjd som helst!) som fick såväl de franska tanterna som affärsmännen att idel le åt honom.
Vi bodde i ett underbart kvarter på Seines västra strand, alldeles intill Phanteon och ett stenkast från Luxembourg trädgården. Kvarteret kryllade av bokhandlar så vackra att jag velat fota dem allihopa, ja eller börja jobba i någon av dem om jag behärskat språket. Intill låg lokala vinbutiken, ostbutiken, slaktaren, bageriet, konditoriet. Allt i liten skala och med bästa kvalitet. Charmigt!
Lägg till ett stilfullt hotell där de ordnat barnsäng åt den lille och gav oss ett rum med en liten balkong där vi kunde sitta och dricka vin och äta ost på kvällarna samt närbelägna krogar där vi åt goda luncher i folkvimlet. Maken som bott i Paris under en period lyckades imponerande nog komma ihåg sina favorit promenadstråk och marknader. Så summan av kardemumman- I love Paris!!!
Så mitt tips för att undvika besvikelse, skippa tidig vår i Paris, den minan har jag gått på några gånger. Man tror man ska uppleva våren långt innan den kommit till Sverige och sitta på uteserveringarna och så möts man istället av ett grått, småkallt Paris med vårtrötta Parisbor. September var en annan historia! Välj stadsdel med omsorg, det finns ngt för alla. Slutligen, res dit och hitta ditt eget favorit Paris!

Trevlig resa!
önskar
Anna

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för fredagshälsningen hos mig, här kommer en lördagshälsning till dig istället. Jag har alltid älskat Paris, den romantiska, eleganta och kulturella känslan där. Sen har ju staden sina sidor, senast vi var där blev vi utslängda ur en taxi pga att vi inte förstod vad chauffören sa. Å vad vi har skrattat åt det! Men det är några år sedan, toleransen för icke fransktalande (våra sammanlagda sex år av franskastudier gjorde ingen nytta just då) har väl ökat lite vad jag förstår. Jag tycker att Paris och London kompletterar varandra, jag kan inte välja en favorit av dom två utan gillar städernas olikheter.

    Jag har aldrig upplevt Paris på hösten, men nu har jag satt upp det på reselistan bland sisådär hundra andra resmål.

    Ha en fortsatt fin helg så hörs vi snart igen.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    Tack för hälsning! Kanske borde jag ha nämnt de frekventa strejkerna också?! De gillar ju att strejka i Frankrike! Denna gång hann vi precis dit innan bagagehanterarna gick i strejk...Ja Paris bjuder sannerligen på olika upplevelser ibland! Denna gång var jag glad att bara få ta del av det positiva!!
    Trevlig måndagkväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera