Välkommen in för bok- eller restips!



onsdag 18 januari 2012

Ett boktips från Bokcaféet i byn

"Lämna världen" av Douglas Kennedy
Hej vänner!
Redan onsdag. Kanske man kan säga att helg finns i sikte?!
Jag förundras över hur mild denna vinter är. Jag fick nyss ett mail från några resvänner som befinner sig på en  strandort i Goa, Indien. De undrade om det är ngn snö i Sverige. Snö finns inte på min karta denna milda vinter. Här i sydligaste Skåne har vi inte fått snö en enda gång (om jag minns rätt?). Det haglade vid ett tillfälle vilket den lille och jag hoppade och skuttade förtjust i. Men mer än så, nej inte ännu!

Den senaste boken jag läst heter "Lämna världen" och är skriven av Douglas Kennedy. För mer info om honom samt en recension på en annan av hans böcker, se här.
Boken består av 470 sidor stark läsning. 
Huvudpersonen är en amerikanska vid namn Jane Howard. Hon har studerat vid Harward, givit ut en bok och undervisar i litteratur vid ett universitet. Hennes liv kretsar kring litteratur, kultur, jobbet och karriären. 
Parallellt får man följa den unga Jane som vid 13-års ålder, avskräckt från sina egna föräldrars bedrövliga äktenskap vid en middag uttalar att hon aldrig ska gifta sig och skaffa barn.

Ödet vill annorlunda. Hon träffar en man som hon oväntat och oplanerat blir med barn med. Ett högt älskat barn, dottern Emelie föds. Så här står det redan på bokens baksida;
"Vissa gåvor är bara till låns".
Jag skruvar mig besvärat vid den raden. Jag förstår vad som ska komma men hoppas in i det sista att jag ska ha misstolkat denna lilla rad bestående av 5 korta ord. 
När Janes dotter dör i en olycka går hennes värld i tusen bitar, likt ett vinglas som tappas på ett marmorgolv eller en pärla i ett pärlhalsband som krossas under en hård skosula. Tillintetgjord, spridd i så många delar att det omöjligt går att laga. Någonsin.

Jane tappar sina basala förmågor, hon kan inte sova, hon tappar aptiten, hon tappar fotfästet, kort sagt tappar hon allt en människa kan tänkas tappa.
Hon tappar lusten att leva.
Livet går inte vidare ändå, tvärtemot vad det klyschiga ordspråket brukar hävda. Inte heller läker tiden alla sår. Skildringen av hennes sammanbrott och hur hon överlever, för det är allt hon gör, är gripande. Som förälder kan man inte annat än undra hur man skulle överleva förlusten av ett barn.
Ett händelse som hon dessutom ser sig som medskyldig till.

Hon ändrar kurs i livet och författaren skildrar hennes flykt från ett liv till ett annat. Från ett land till ett annat. Hon börjar om men utan hopp om annat än att ta sig fram. En dag passerar, en vecka, en månad och till slut ett år. 
Likt den tidigare bok jag läst av Douglas Kennedy är det ett enormt driv i texten.  Boken fullkomligt slukar mig, jag läser och läser och har svårt att sluta. Den engagerar mig och jag har stundtals åsikter om huvudkaraktären som om hon existerade på riktigt. Jag retar mig på beslut hon tar, lider med henne när hon inte kan ta emot en hand som sträcks ut, förbannar henne när hon förnekar sig all form av glädje eller nekar vård hon uppenbart är i behov av. Kanske tycker jag inte att Jane övertygar rakt igenom boken. Hennes akademiska ådra förskönas stundtals i överkant, liksom hennes kulturella ådra. Jag tänker, måste hon HELA tiden lyssna på klassisk musik på radion, läsa tunga verk och känna till ALLA kända pianister.

Denna bok får 3 starka koppar tea eller 4 svaga, kan inte bestämma mig! Jag tycker inte riktigt att den är lika helgjuten som "Ett alldeles särskilt förhållande" men klart läsvärd. 

Nu ska jag kika på tv2 och Österlenska trädgårdar.
Önskar er en fin torsdag imorgon!
Kram Anna

8 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Kul att vara tillbaks igen. Jag har ju missat massor hos dig, men desto mer att läsa o njuta av nu :o) Hoppas er jul o nyår var lika mysig som vår! Visserligen jobbade jag jättemycket och har gjort det fram till idag, men nu har jag massor av ledighet igen. Ska bli så himla skönt att bara få vara hemma och pyssla runt lite och självklart ta tag i vårt drömprojekt!! Kanske det blir en tur till Ystad eller Österlen ;o) Har precis tittat på det nya trädgårdsprogrammet som började idag, Österlenska trädgårdar. Såg du det? Åååååå....njutbart! Dags att börja drömma om trädgården igen.
    Jag skäms att berätta det, men jag håller fortfarande på med Niceville, kanske 10 sidor kvar. Jag somnar hopplöst snabbt på kvällen, därav kommer jag ingen vart. Men ååååh så bra den är nu!! Har två danska böcker som ligger och väntar på mig. Ska starta den ena i sommarstugan till helgen :o)

    Ha ett skönt slut på veckan o mysig helg!!!
    Kramis
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Oj så nyfiken jag blev du på demna bok.

    Tack för boktipset

    SvaraRadera
  3. Har gillat dina bokrecensioner tidigare men denna slår allt! Ska boka den i morgon. Allt tilltalade mig även om den verkade aningen sorglig.

    Tack snälla du!


    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Dina recensioner är sanslöst bra, så medryckande Anna! Douglas Kennedy är jag hur sugen som helst på.

    Jag gick in på den sida du länkade till och hade hoppats på att jag skulle hitta boken om den hemliga, sällsamma eller xxxx fotografen...men icke! Den boken var jag helt uppslukad av. Kunde inte släppa den. Jag letar vidare! När jag hittar den så ska jag berätta.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Blev mycket nyfiken på Douglas Kennedy nu. Vilka fina bokrecensioner du skriver, får kika tillbaka i tiden på din blogg och plocka upp lite tips! Kram!

    SvaraRadera
  6. God morgon Anna!

    Tack för ännu en härligt skriven recension! Denna bok sätter jag upp på min läslista, blir väldigt sugen på att läsa den även om ämnet är väldigt obehagligt.

    Jag hade svårt att somna i natt (råkade ta en lite för lång tupplur vid lunchtid, hmm), och började läsa Den döende detektiven av Leif GW Persson. Toppenbra verkligen, hade svårt att lägga den ifrån mig. Läste till kl 02 och vaknade pigg av väckarklockan kl 07, redo för ytterligare läsning! :) Ska bara läsa en liten stund till nu innan jag tar itu med dagen. Har en utflykt till min syster planerad, det ska bli mysigt.

    Ha en toppendag Anna!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  7. Älskar dina bok recensioner! =o)
    Tack än en gång för ett härligt boktips!

    SvaraRadera
  8. Den boken verkar hilmans bra Anna! Så gott o höra att fler än jag tänker som mig, "måste hon verligen kunna allt, veta allt o ha allt"...typ!
    Inte ofta men i ngr båocker kan det bli så.
    Ser fram till nästa tips!

    Klem Anna

    Ps, visst har jag fått dina fantastiska tips på mailen, TUSSEN TACK! Ds

    SvaraRadera