Välkommen in för bok- eller restips!



lördag 25 december 2010

Det var en gång en stad....

Utsikt från Signal Hill över Kapstaden och Robben Island
Villa i Tamboerskloof med Taffelberget i bakgrunden Frukost på balkongen
Jakarandaträden i full blom i november
Förmiddag på stranden i Camps Bay, Kapstaden Samtliga foton: Bokcaféet i byn Det var en gång.......
en stad, belägen någonstans i den stora vida världen, en stad där solen ofta skiner och där husen är målade i regnbågens alla färger. En stad där man aldrig är långt från det böljande havet eller de mäktiga bergen. Det är en stad av hopp och framtidstro.
Denna stad är förstås Kapstaden, en plats mitt hjärta klappar lite extra för!
Kapstaden är som en saga för mig, därav inledningen på detta inlägg. Jag reste för några år sedan med buss från Kreuger Parken och savannen i norr, via de förtrollande Drakensbergen söder om Johannesburg, längs med havet till små, sömniga kustorter, mil efter mil, provade vin i Stellenbosch och hamnade så en dryg månad senare i staden med stort S- Kapstaden!
Efter allt vackert, spännande och annorlunda jag fått se längs med min resa undrade jag i mitt stilla sinne om Kapstaden skulle kunna mäta sig.
Det var kärlek från första stunden!
Jag föll för
människornas värme
det fantastiska restaurangutbudet och maten
de kritvita stränderna
de vackra bergen som ramar in staden
den fantastiska arkitekturen på husen i min favoritstadsdel Tamboerskloof
de häftiga utflyktsmålen -pingvinspaning ena dagen, picknick i botaniska trädgården nästa
de stilfullt inredda bed & breakfast ställena
de mysiga antikvariaten, muséerna och inredningsbutikerna
och för att visst är detta Afrika och visst finns det fattigdom här, en stor del av invånarna i Kapstaden lever i så kallade kåkstäder, men det finns också en enorm framtidstro, en förändringspotential och ett hopp om att kunna förbättra.
En Nelson Mandela-anda att förvalta!
och nej, jag jobbar inte åt Sydafrikas turistbyrå (kanske bäst att nämna det!) men jag älskar detta land och denna stad! Så dagens inlägg är en kärleksförklaring och julhälsning till Kapstaden och dess varma, goa invånare och vackra, underbara natur!
God fortsättning på julen!
önskar
Anna

2 kommentarer:

  1. Självklart gällde vår regel även under promenixen med hundarna ,med förstärkning av varma skidbyxor.
    Förstår verkligen din förälskelse av bilderna att döma.

    Önskar dig en god fortsättning. Kram Betty

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Gissa om jag blev förvånad när jag läste din kommentar! Var det din lillasysters lägenhet??? Gick tillbaka till mitt första inlägg om denna juvel till hem och såg då att du redan upplyst mig, men det hade jag missat! Gud, vad snyggt, och gud vad duktig hon är! Hälsa att hon har ett fan i Fritsla! Hihi..
    Hoppas ni mår bra och att det kanske slutat snöa lite grann i Skåne! Kram kram!

    SvaraRadera