Välkommen in för bok- eller restips!



tisdag 14 december 2010

Boktips inför julen!

Catharina Ingelman-Sundberg Hej vänner på bloggen!
Hoppas ni har en skön vecka utan alltför mkt julstress och högt tempo!
Passar på att ge er ett litet lästips inför julen. För mig har alltid julen inneburit lästid. Inte sällan önskar jag mig också hårda julklappar! Dagens boktips är Brännmärkt (2006) av svenska författarinnan Catharina Ingelman-Sundberg.
Om författarinnan:
Catharina Ingelman-Sundberg föddes 1948. Hon är bosatt i Stockholm. Hon har inte mindre än en fil kand i arkeologi, historia, konsthistoria, nordiska språk och folklivsforskning. Och som om detta inte vore nog, en dykar-skeppar- och journalistexamen! Idag arbetar Catharina Ingelman-Sundberg som författare men har tidigare varit journalist på Svenska Dagbladet. Innan dess, håll i er nu, arbetade hon som dykinstruktör, marinbiolog, historiker och museiintendent i Australien. En spännande kvinna med ett brett register med andra ord!
Hon har givit ut en rad böcker och Brännmärkt är första boken i en trilogi.
Om boken:
Brännmärkt är en spännande, historisk kärleksroman som tar oss med till medeltidens Stockholm. I boken får man följa den unga, gravida borgarhustrun Anne, född i Sverige men sedan några år tillbaka gift och bosatt i Hansastaden Lubeck, på hennes äventyrliga färd över till Sverige. Skeppet förliser och Anne måste skapa en ny framtid på egen hand i 1300-talets Stockholm.
Jag tyckte om boken för dess verklighetstrogna miljöskildringar av Stockholm, stundtals såg jag de trånga gränderna framför mig och hörde hovklappren från hästarna. Storyn kändes ibland lite banal och barnslig, främst vid skildringarna av Annes kärleksliv, men det uppvägdes av spänningen i boken. Jag uppskattade också att Catharina Ingelman-Sundberg valt att skapa en stark, kvinnlig huvudperson som inte låter sig styras av andra i allmänhet eller män i synnerhet och som inte beskrivs som ett offer utan som en stark, ung kvinna med möjlighet att forma sitt eget öde. Inte ofta den bild man mötts av i skildringar av kvinnor från den tidseran. Så på det hela taget en klart läsvärd och mycket lättläst bok!
Jag ger den 4 teakoppar
God läsning i juletid!
önskar
Anna

1 kommentar:

  1. Den ligger som ljudbok i min bokhylla. Min sambo är inte mycket för att läsa, men gillar att lyssna på böcker i bilen. Jag är tvärtom. Älskar att läsa, men har svårt för att lyssna...
    Kanske ska jag lägga in den i min telefon och ha med den på resan som reserv?
    Hur som helst, tack för tipset! Trevlig kväll!

    SvaraRadera