Välkommen in för bok- eller restips!



lördag 9 oktober 2010

"100 % pure New Zealand"

Solig februaridag i Auckland Waiheke Island Bay of Islands
Skydive vid Lake Taupo
Samtliga foton: Bokcaféet i byn
Hej!
Ikväll bär det av på en lång resa. I stort sett så långt bort man kan resa från Sverige!
Häng med till det lilla landet med de stora upplevelserna och den fantastiska naturen -Nya Zeeland! Det är inte konstigt att deras turistlogga är just " 100 % pure New Zealand" för luften känns ren, vattnet är rent och man är aldrig långt ifrån fantastiska naturupplevelser i till synes orörd miljö. För snart 10 år sedan kuskade jag under 6 veckor runt såväl nord- som sydön i hyrbil. Under dessa veckor såg jag fjordar, glaciärer, vita sandstränder, skogar, sjöar, berg och dalar, delfiner, valar, sjölejon och inte minst närmast osannolika mängder får! Förutom den omväxlande och spektakulära natur som Nya Zeeland erbjuder så är ett annat stark minne den gästvänlighet som människorna visade. Nya Zeeland är ett tryggt och vänligt land att resa i. Idag börjar jag med att ta med er på en tur till Nordön.
Att resa runt med hyrbil på Nya Zeeland kan varmt rekommenderas. Den största fördelen är friheten, att fara just dit du vill. Det finns otaliga små vägar att följa och turer bortom allfartsvägarna brukar ge de största belöningarna. Det är vänsterkörning som gäller men så fort du lämnar de större städerna bakom dig är det inte många bilar att trängas med. Det finns gott om vandrahem och hotell att välja mellan. Ett annat populärt alternativ är att hyra en husbil.
Jag började min rundresa en solig februaridag i Auckland, Nya Zeelands största stad. Huvudstaden heter Wellington och ligger längst ner på nordön. Jag tänkte här lista några av mina favoritställen på nordön:
1) Bay of Islands
Bay of Islands ligger långt upp i norr och består av närmare 150 öar. Det är en sagolikt vacker kust med grönklädda öar utströdda i ett klarblått vatten och med vita sandstränder. Bay of Islands består av två orter, den mindre av de två heter Russell och är klart charmigast.
Tips; på vägen ner från Bay of Islands kan man ta en avstickare längs med västkusten och besöka fina Waipoua Kauri Forest. Kauri träden är de enorma, ursprungsträd som tidigare täckte stora delar av norra Nya Zeeland. De kan bli upp till 60 meter höga.
2) Coromandel halvön
Coromandel halvön ligger öster om Auckland och består av vild, orörd natur. Nya Zeelands motsvarighet till Englands Cornwall kanske? Gröna kullar och vita stränder. Mysiga små orter med teaserveringar och caféer.
3) Auckland
Nya Zeelands största stad är väl värd ett besök. Den kallas "city of sails" för de många segelbåtarna i hamnen. Min favoritutflykt i Aucklands omgivingar var att en solig dag ta färjan ut till den lilla, vackra ön Waiheke Island. I Auckland är havet aldrig långt bort.
4) Rotorua
Rotorua är ursprungsbefolkningen maoriernas huvudstad. Rotoroua är också ett termiskt område. En ständig doft av svavel är närvarande men man vänjer sig. De fantastiska heta källorna och geisrarna uppväger. Missa inte det häftiga termiska området Waiotapu strax utanför Rotorua. The Polynesian Spa inne i stan är också värt ett besök för bad i varma pooler. Ta inga badkläder du är rädd om dock, jag fick slänga baddräkten efteråt då jag inte fick bort svaveldoften trots ett flertal tvättar.
5) Lake Taupo
Öns största sjö är populär för dess rikedom på foreller samt för dess omgivningar. Den spektakulära nationalparken Tongariro NP ligger inte långt bort. Dessutom är Lake Taupo ett populärt ställe för att prova på fallskärmshoppning.
Nästa gång jag besöker Nya Zeeland vill jag inte missa artdeco-stan Napier med de omgivande vindistriktet.
Det var allt för ikväll! Nästa gång väntar ett inlägg från sydön!
Trevliga resedrömmar önskar
-Anna

3 kommentarer:

  1. Ååååå vilken härlig resa jag fick följa med på idag, love it!! Här har du fångat även mina guldkorn i ett nötskal, dock har jag inte varit till Taupo. Vänner till oss har köpt ett hus vid Lake Taupo och vi är erbjudna att låna det när vi är i NZ, men tyvärr kommer vi inte att hinna med det denna gång. Skydiving har jag inte provat, men man ska väl ha något kvar att drömma om och utmana sig själv med också...

    I morgon ska Klara berätta om vår tid i NZ i skolan, så jag har just suttit och hjälpt henne att välja ut foton som hon ska få visa. Å vad jag älskar att titta på foton och drömma mig tillbaka!

    Nu är det dags att skjutsa studiedagslediga barn till stall och kompisar, men jag kommer att kika in igen senare idag och läsa inlägget igen!

    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    Så kul att din dotter ska berätta om NZ i skolan! Spännande för klasskamraterna! Foton brukar vara uppskattat att visa, blir lite mer verkligt då för den som aldrig varit där.

    Har du någon annan favorit på Nordön som jag kanske missat? Vid ett återbesök skulle jag vilja besöka några vingårdar, det blev det inget av vid min rundresa 2001.

    Fler bilder följer då Sydöns-inlägget kommer. Bland annat ett på ett helt underbart ulligt får utanför Kaikoura!

    Kul med era vänners hus i Lake Taupo! Jag misstänker att ni kommer återbesöka NZ ett antal gånger till så ni hinner nog se huset då! Jag minns mest från Lake Taupo att jag hade lock för öronen i flera dagar efter hoppet samt att jag var så hög på adrenalivn efteråt att det också räckte i några dagar!!
    Ni gör nog rätt som prioriterar starkt vad ni vill se och göra på den kommande resan. Man vill ju inte bara forsa runt i ett högt tempo. Det ska vara semester också!!


    Hoppas solen skiner hos er också idag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Om du åker tillbaka till NZ skulle jag rekommendera Matakana (matakanavillage.co.nz), ett härligt litet samhälle en knapp timme norr om Auckland. Deras farmers market som hålls varje lördag är urmysig och det finns många härliga vingårdar runtom, både små och stora.

    Cape Reinga, NZs norra udde, tycker jag helt klart är värt ett besök om du inte varit där. Så häftigt att se haven mötas, och det är otroligt vackert där. Första gången vi åkte dit var dimman så tät att vi inte kunde se ens en meter framför oss, men andra gången hade vi bättre tur. :)

    Karekare, häftig och fridfull beach 40 min väster om Akl, vårt absolut mest frekventerade utflyktsmål. Inte lika exploaterat som tex Piha och andra mer kända surfstränder. Kanske mest känd från filmen Pianot. Otroligt vackert, och strax intill finns vår favoritplats, ett vattenfall med en liten lagun, perfekt för picknick och läsning i skuggan under de blommande Pohutukawaträden intill. Lätt att missa denna lilla oas om man inte vet att det finns där. Vi har varit där så många gånger men tröttnar aldrig.

    Kram Elin

    SvaraRadera