Välkommen in för bok- eller restips!



tisdag 11 mars 2014

En picknick på en tisdag

Äldsta sonen bär picknick-korgen

Vår minsting på picknick

Älskad snödroppe Samtliga foton: Bokcaféet i byn
Hej vänner!
En liten tisdagshälsning från södern. Solen skiner ännu en dag, det är gott om plusgrader och hela naturen andas vår och hopp. Samtidigt ett sorgligt besked om att en god vän till familjen avlidit.
Så svårt att förstå, ta in och att acceptera. 

Jag hämtar stora sonen på dagis. Första dagen utan mössa och överdragsbyxor. Vilken lycka! Lillebror tittar stolt på storebror och vi springer ikapp till bilen. Väl hemma föreslår jag en picknick vid lilla vattenfallet.
Vi kokar tea, brer smörgåsar och packar picknick korg. Så går vi ut genom grinden och iväg längs bäcken.
Det är så vackert att det nästan gör ont. Jag värdesätter stunden lite extra och låter allting ta den tid det tar.
J, jag bär ditt minne med mig till vattenfallet idag. Jag reflekterar över din godhet, din omtanke och din värme, såväl gentemot din familj som gentemot oss andra. Vi saknar dig men vi minns dig med värme.
A, vi tänker på er.

Så sitter vi där på bänkarna och fikar medan vattenfallet brusar intill.
Mina tankar far iväg och en tår faller längs min kind. Min stora kille märker det inte för han är långt in i leken som storfiskare. Min lille tittar på mig och öppnar munnen. Han vill ha en puss. Just nu vill han ofta ha det.
Klart han får det.
Livets små och stora stunder. Livets upp och nedgångar.
Det gäller att ta till vara på alla de ljusa stunder livet bjuder på. Att värdesätta det lilla som faktiskt är det stora. En picknick med mina pojkar en solig dag i mars är bland det bästa jag kan tänka mig.

Sköt om er!
Kram Anna
 

5 kommentarer:

  1. Beklagar innerligt Anna! Att förlora en god vän gör så ont. Du beskriver känslorna och livet så fint - livets små och stora stunder.
    Ofta reflekterar jag över detta.
    Livets upp och nedgångar.

    Visst ska vi ta tillvara alla ljusa stunder i livet. Tycker ni gör det så bra, alltid.

    Varm kram och omtanke!

    Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag beklagar också din/er förlorade vän. Det är då allting blir oviktigt. Tvätt som ligger, disk som står, man vill vara nära sina kära.
    Förra veckan förlorade min kollega en vän och jag ser hur det tär på honom.

    Du gör helt rätt- fånga dagen med livskvalité..en picknick i naturen!

    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Anna, så underbart att vara inne hos dig igen! Här känner jag mig hemma och nu inser jag hur mycket jag har saknat dina ord och dina vackra bilder! Ingen kan som du göra något mysigt av en helt vanlig tisdag. Det räcker gott med en promenad och en picknick, det ger verkligen guldkant på vardagen för både vuxna och barn. Minnen att spara för livet!

    Jag beklagar sorgen vännen, tänker på dig!

    Ha det gott kära du, nu ska jag grundligt läsa vidare allt jag missat under min frånvaro (ögnade bara igenom lite lätt innan jag skrev denna kommentar).

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så fint du beskriver saknaden av en god vän, jag beklagar sorgen!
    Tänk vad lätt det är att sätta guldkant på vardagen, bara man tar sig tid och prioriterar de små
    stunderna. Er utflykt låter supermysig, vad härligt att ha det så utanför knuten!
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Vad fin skrivet Anna. Sorgligt när någon lämnar och som alltid väcker det tankar om att värdesätta nuet och dom nära. Idag var vi uppe i La Granja och där var vackert. Dock var det kyligt när solen gick i moln. Lägger upp bilder på DestinationMallorca senare :) Sköt om er och stor kram/ Ulrika

    SvaraRadera