Välkommen in för bok- eller restips!



lördag 13 oktober 2012

Helgens restips: Barossa Valley, Australien

 

Barossa Valley, Australien Foto: Turkey Flat Wineyards
Seppeltsfield Vineyard Cottage, Barossa Valley, Australient

Mysig entré till stugan

Lantligt vardagsrum med stil

Sovrummet på Seppeltsfield Vineyard Cottage

Badrum med egen utgång

Gårdens djur
Samtliga foton lånade från http://www.seppeltsfieldvineyardcottage.com.au/pages/our-cottage.php

 
G´Day, Mates!
En lördagshälsning från Skåne.
Dagen inleddes med spöregn men nu skiner solen.
Innan dess har vi haft två soliga, varma höstdagar.
Efter en intensiv jobbvecka längtar jag nu efter att koppla av och att få tid att njuta av årstiden.
 
Hos oss förbereder vi idag en italiensk buffé i miniversion.
Ikväll kommer goda vänner/kollegor på middag.
Det blir mallorquinskt- och californiskt vin och sedan italiensk mat för hela slanten.
Foccacian bakades och soppan lagades redan igår.
Så idag kan vi i sakta mak ägna oss åt röror, kallskuret och sallader.
 
Ingen helg på bloggen utan ett restips!
Idag flyger vi långt och landar i det till ytan lilla men till namnet stora australiensiska vinmeckat vid namn
Barossa Valley.
 
Barossa valley är beläget en dryg timmes bilresa från staden Adelaide i delstaten South Australia.
Jag besökte Adelaide och dess omgivingar 2001 men tyvärr kom jag aldrig till Barossa Valley.
Kanske nästa gång?!
 
I eminenta guideboken "Australien" av journalisten Björn Nordström står följande att läsa på sid 882;
"Barossa Valley är en välsignad dal för alla vinälskare. Australiens mest berömda vindistrikt ligger 55 kilometer nordost om Adelaide i ett böljande pastoralt landskap med kullar, sluttningar och eukalyptusträd. Längs vägarna ligger små stenstugor och storslagna egendomar."
 
Som vanligt föredrar jag lantligt boende på vingård framför större hotell eller bed & breakfast i staden.
Följande ställe skulle jag gärna bo på några dagar (om resbudgeten är omfångsrik!):
 
Tjusiga stugan på Seppeltsfield Vineyard Cottage.
Jag kan tänka mig att vandra runt bland vinstockarna en het februaridag och sedan ta något svalkande på altanen till stugan, krypa upp i soffan och läsa en god bok.
 
Trevlig helg!
Kram Anna
 


4 kommentarer:

  1. Mm, det låter fantastiskt. Vi kör skavpanna med kantareller och lingon ikväll ... kan tänka mig att det blir ett glas rött också:)
    Och så kan vi drömma lite om Barossa Valley.

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. G'Day Anna!
    Denna gång kan jag ju VERKLIGEN följa med på resan. Resmålet ligger ju i stort sett bara ett stenkast ifrån där jag bor. Ja här i Australien kan vi kasta långt!! Det ser helt fantastiskt ut och jag har heller aldrig varit där.
    Här i Victoria har vi vår egen Yarra Valley som är fantastiskt vackert. Har varit där flera gånger då man faktiskt kan åka dit över dagen från där vi bor. Dessuotm ligger Healesville zoo där i närheten så det finns mycket att göra.
    MEn jag har liksom du en svaghet för vingårdar och det var nog därför som mannen och jag valde att gifta oss på en som ligger inärheten av där vi bor.
    Låt mig veta om du kommer Down Under så att vi kan träffas på en vingård någonstanns :-)
    Ha en fortsatt trevlig helg och hoppas den italienska buffèkvällen blev fin.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Anna...du hittar de mest fantastiska platser! jag har inte tid att jobba, jag måste resa mer ;)

    Det ser vacker ut. Jag har en önskan att få uppleva Australien. Min dotters pojkvän är där och arbetar några månader. Vi får se om hon kommer att kunna resa dit.

    Jag minns alla fina filmer och TV-serier jag sett...Fem Svarta Höns eller originaltiteln A Town Like Alice av Nevil Shute till exempel. Har du läst boken?

    Bloggträff hos Anette kanske ;)

    Varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
  4. Du är så duktig på att nosa upp alla dessa fantastiska platser! Och så får vi hänga med och inspireras! Tack!!
    Hoppas du får en bra start på veckan!!
    Kram!

    SvaraRadera