Välkommen in för bok- eller restips!



söndag 30 september 2012

Vinprovning och bad på Mallorca

På vindlande bergsvägar på Mallorca

Mäktig ingång på Santa Catarina vingård, Andratx, Mallorca

Dags för vinprovning

Lycklig vinprovare och Mallorcafantast!

Värdefulla druvor på Santa Catarina

Pojkarna på väg för ett sista bad på denna resa

Bukten i Camp de Mar en solig fredag eftermiddag i september

Viken vid orten Camp de Mar, Mallorca
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej vänner!
En söndagshälsning från ett soligt Skåne.
Igår kväll, några timmar försenade, kom vi hem från Mallorca.
Det var med visst vemod vi åkte därifrån, vi hade lätt kunnat spendera ytterligare en vecka på ön.
Men vi har börjat planera för kommande resa dit:-)
Hoppas ni haft en skön helg och njuter ledig söndag!

Sista dagen på Mallorca, i fredags, bjöd på blandad väderlek. Inte helt ovanligt på denna bergiga, kuperade och gröna ö. Morgonens strandstund bjöd på ett hastigt uppkommet regn- och åskväder och det var bara att packa ihop strandleksakerna och åka hem.
Vi hann knappt hem innan solen sprack upp och åskmolnen skingrade sig.
Efter lunch och siesta gav vi oss av på utflykt med siktet inställt på mannens och mitt absoluta favoritställe- vingården Santa Catarina, vackert belägen ovanför staden Andratx.
Vi älskar småvägar och det finns det gott om på Mallorca.
Vid Peguera svängde vi av från motorvägen och åkte på slingrande vägar upp till byn El Capdellá.
Mäktiga berg, olivlundar, mandelträd, betande får, kyrkor, bycaféer, trånga gator.
Efter Capdellá tog serpentinvägarna vid. Sakta, sakta förflyttade vi oss västerut med vidunderlig utsikt över dalen, bergen och i fjärran, havet.
När vägen planar ut dyker så skylten upp om "bodega".
Strax därefter kör vi upp för backen till Santa Catarina.

Gårdsplanen skuggas av ett stort, vackert vårtträd.
Intill pågår produktionen av vin.
Ett annat par sitter i skuggan och provar sig igenom gårdens viner. För övrigt är det tomt och fridfullt.
Vi slår oss ner med utsikt över vinodlingarna.
Deras muscat älskar vi och behöver inte prova. Istället satsar vi på ett nytt cabernet sauvignon samt en chardonnay. Båda två alldeles utsökta.
Så sitter vi åter där i solsken, med ett glas vitt att prova. Det är alldeles, alldeles stilla.
Solen värmer skönt, i fjärran hör jag mitt favorit ljud, bjällror från betande får.
Vi är på vår favorit plats.
Lycka!

En stund senare kånkar vi på en låda vin till bilen och beger oss nedåt Andratx till. Nya serpentinvägar och en vidunderlig utsikt över Andratxdalen. Sonen hade utlovats ett sista bad i havet och då morgonens dopp uteblev styr vi kosan mot Port Andratx. En liten felkörning och vi missar avfarten.
Ödet tar oss istället till badorten Camp de Mar, snäppet längre österut, i riktning mot Palma.
Solen värmer, sonen skuttar lyckligt ner för alla trappstegen till havet.
Vi badar och badar och badar. Kanske njuter vi lite extra då det hällregnade mesta delen av gårdagen och då det är resans sista bad.
Först vid halv sex åker vi hemåt.
Ett stopp på lokala supermercadan och sedan väntar avslutningsmiddag med mina föräldrar ute på altanen.
Mallorca, underbara ö, vi längtar reda tillbaka!

Fler inlägg kommer att komma under nästa vecka. Inte minst från vår mysiga övernattningsutflykt till Sollér.

Jag vill passa på att tacka för de fina kommentarer jag fick på föregående inlägg. Som de värmer!

Önskar er alla en fin kommande vecka!
Kram Anna

9 kommentarer:

  1. Gud vad härligt ni verkar haft det! Vi brukar åka på vinprovning i Italien och andra ställen, alltid lika kul. Kram Nilla

    SvaraRadera
  2. Mmmm, så härligt allt låter!. Ja, det är inte långt kvar nu! Riktig nerräkning nu.
    Ha en fin vecka.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Det är sanslöst vad du kan förmedla känslan, värmen och till och med dofterna! Jag vill packa väskan, dra till flygplatsen och aldrig komma tillbaka igen! Vad underbart ni har haft det, och vad fantastiskt vi får det när du delar med dig av den talang som du borde ägna dig åt på heltid:) Det vore synd om det inte sker en dag, för du skriver så själfullt att tiden stannar för en sekund och vi gungas med i dina äventyr. Helt magiskt Anna!

    Kramar
    Helene

    SvaraRadera
  4. Välkommen hem vännen :)
    Det är nästan som att vara där på plats, bara genom att läsa dina underbara beskrivningar av resan. Tänk att sitta ute nu och äta alla måltider och fortfarande kunna ta sig ett dopp. Det låter alldeles ljuvligt!! Härliga bilder på er allesammans. En Mallorca-resa i september hamnar högt upp på min lista nu!
    Ja, själv har alltså den stora tröttheten drabbat mig. Men jag vet ju varför och det går att bota, i alla fall för ett tag ;o)
    Ni har säkert fyllt på både energi-och solförrådet för ett bra tag framöver. Säkert har ni också redan planer för nästa resa ;O)

    Vi planerar för olika inköpsresor, men lär inte komma iväg innan jul. Och då stundar ju skidsemestern. Men det är skoj att googla det ena stället efter det andra, hoppas och längta :) Jag börjar inse att butiken är för liten för alla mina idéer och planer...hihi! Köpte en gammal fransk järnsäng i söndags och brottas nu med hur jag ska få inredningen att gå ihop där ute. Men ett ganska angenämt problem trots allt.

    Hoppas att du har en angenäm kväll med thé och Lantliv. Det låter hur mysigt som helst i mina öron :) För min del blir det en tidig kväll. Bara lillan och jag hemma, då T är på kurs till imorgon. Så här har vi myst ordentligt med italiensk mat och glass :)

    Ha det gott och stor kram!
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Underbart Anna! Det finns väl ingen som inte kan längta sig halvt fördärvad efter Mallorca när de läst dina vackra inlägg. Jag läser och njuter och kan nästan känna solen värma mig också:)

    Tack för att du delar med dig, en dag kanske jag återvänder till ön som har en så speciell plats i ditt hjärta.

    Ha en superfin vecka!
    Kram Suz

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!

    Å så jag har saknat din blogg sista veckorna, men nu har jag påbörjat igenläsningen. Jag har en ledig dag och ska bara njuta av fika, bloggar, sol och promenad. Mycket efterlängtat!

    Vilka underbara bilder från Mallorca, jag förstår att ni har haft det jättebra. Jag kan inte se mig mätt på allt det vackra, det är en sådan rofylld stämning i dina bilder. Jag längtar verkligen efter att resa just nu, en långweekend skulle räcka. Jag vill sitta i värmen i skuggan och läsa böcker, äta och dricka gott, ta promenader på en strand... Inte alltför höga krav!

    Nu ska jag göra en till kopp kaffe och fortsätta att njuta av text, bild och god stämning här inne hos dig. Guldkant på min morgon!

    Varm kram från Elin

    PS mail kommer snart!

    SvaraRadera
  7. Välkomna hem! Vilka fantastiska dagar ni har haft på Mallorca och jag kan tänka mig att det är många härliga minnen ni har med er hem i bagaget. Själv njuter jag av dina vackra bilder och ord och i tanken förflyttas jag till Mallorca jag med. Lovely! :)

    Stor kram till dig♥

    SvaraRadera
  8. Hej Anna!! Kikar in här för ett energipiller som bara du kan ge. Har varit nere för räkning i magsjuka, inge kul alls....
    Underbara bilder från Mallorca! Älskar att du visar upp så många sidor av ön som man kanske inte spontant tänker på med Mallorca. Mina vänner i gymnasiet åkte dit för att festa järnet :-)
    När vi bor i Sverige ska vi absolut ta en resa till "ditt" Mallorca!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig semester!!
    Har aldrig varit på Mallorca, men nu får jag lust att resa dit med detsamma. =o) Se mer av Europa. Inte sett så massa tyvärr.
    Ser fram emot fler inlägg om er resa. =o)
    kram

    SvaraRadera