Välkommen in för bok- eller restips!



söndag 17 juni 2012

Färskpotatis, zebror och rosor!

Årets första färskpotatis tas upp hemma hos oss idag!


Rykande färsk och redo att ätas!

Hej vänner!
Hoppas ni haft en mysig helg!
Här har det varit intensivt och super kul!

Igår tillbringade jag dagen i Köpenhamn med två härliga kollegor
(Tack tjejer för en suverän dag!!!).
Solen sken mest hela dagen och vi åt lunch på en takterass på Post- och Telemuséet på Kompagnistrade.
Fantastisk mat och svindlande utsikt uppe på takterassen!
En annan höjdpunkt var saluhallarna vid Norreport.
Ekologiska grönsaker, färskt bröd, delikatesser, pioner och rosor, kryddor och tvålar.
Underbart!
Dagen avslutades med fika i vackra Botaniska trädgården.

Idag vaknade vi till ännu en solig dag.

Härliga, fina zebror

Fluffiga, söta alpackor på Ystad djurpark
Sonens kusiner från storstan är nere på sommarlov några dagar hos mormor och morfar och vi strålade samman på välskötta Ystad djurpark.
En massa spring, lek, djurkikande hanns med.
Så kul att träffas och att få se hur kul kusinerna har tillsammans trots viss åldersskillnad!

Utflykten avslutades med lunch i Ystad.
Husväggarna längs de små gatorna täcks just nu av rosor i blom.
Så vackert!
Ljuva färger i ett rosrikt Ystad idag.
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Ikväll skördade vi så årets första färskpotatis hemma hos oss.
Spännande tyckte sonen!
Vilken lycka, vilken smak!!!
Potatisen serverades tillsammans med stekt lax, grönsallad, paprikasås och stekt sparris.
Mums!

Önskar er alla en härlig start på kommande vecka!
Midommarveckan!!!
Kram Anna

Ps. Bloggträff i Montana, det hade varit något det!
Massa timmar i hästsadeln, lägereld om kvällen, mysig timmerstuga att vila trött kropp i, ändlösa vidder, mäktiga berg och en massa tid för samtal och reflektion över livet!

10 kommentarer:

  1. Jag följer definitivt med till Montana Anna :))) Lägereld och hästturer låter helt i min smak!

    Låter som att ni har haft en härlig helg. Visst är det jättefint i Ystad Djurpark! Jag var där för flera år sedan med Linn. Det ända negativa var att gångarna hade singel....fullständigt omöjligt att köra med en rullstol i det. Men måste dit och visa lilla A :)
    Kanske vi kan göra en tur tillsammans?
    Hur går det med rosorna? Synd att du skulle få ohyra på dem. Hoppas att du kan få bort de där små djuren!! Usch...
    Nu står snart alla mina 8 rosor i full blom på framsidan. Så här långt, ser det helt fantastiskt ut och himmel med knoppar :) I år kan jag unna mig att göra buketter.

    Kastanjestaketet snart på plats här. Sprang ut o in mellan skurarna idag. Men imorgon hoppas jag på strålande väder!
    Hoppas att din midsommarvecka också blir strålande :)
    Hälsa familjen och kram på dig
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika
    Tack för härlig söndagshälning!
    Underbart att du har så många rosor i blom! Jag gör också buketter här med rosor! Det känns närmast lyxigt! Bara tanken på att de nu kommer att blomma i många, långa månader till skänker mig sån glädje! Tror förreste jag fick bort bladlössen!!

    Underlaget är lite lurigt på Ystad djurpark. Mannen tyckte vi skulle ta med stora barnvagnen just av den anledningen. Men sedan ville lilleman springa nästan oavbrutet med kusinerna istället. Vi kan absolut fundera på en gemensam tur dit!!
    Härligt att staketbygget går så bra Ulrika! Vi har inte fått ngt regn här idag, mkt vattning blir det just nu men det kan det vara värt!!

    Hurra för midsommarvecka och för denna underbara årstid!

    Må så gott, både du och familjen!
    Kramar Anna

    Ps, hoppas det kommer ngn rosbild från din trädgård på din blogg!!

    SvaraRadera
  3. Vi får ta en roadtrip efter Montana till Cali, Highway 49 är på min lista nu också ;)

    Anna, ljuvligheter igen från dina vackra omgivningar. Egen potatis, I wish! Det ser underbart ut. Ja, Köpenhamn - en pärla som jag alltid alltid längtar till. Tänk att du har så nära! Saluhallarna i Norreport skulle jag vilja se.

    Det är vacker i sommarnaturen nu. Alpackorna och zebrorna ser ut att ha det bra.

    Här är temperaturen klättrat upp mot 26-28 grader. Lite blåsigt idag men stark sol, så jag har haft min solhatt när jag suttit och läst på stranden. Kan inte lägga boken ifrån mig så jag fortsätter på terrassen. Så skönt att ha en bok som jag bara inte kan sluta läsa!

    Kram och ha en fin början på vecka finaste du!

    SvaraRadera
  4. Vilken dag! Jag är avis på dig..du har nära till saker som är som smultronställen för mig. Ystad, vilken vacker stad och Köpenhamn, jag blundar och njuter för en stund. Och mitt upp i allt detta underbara färska potatisar!!! Jag har satt potatis i tre hinkar och det ska bli ljuvligt den dagen de är färdiga för skörd. Visserligen blir det säkert inte så många men det ska bli mumsigt med egna :)


    Glöm inte av mig på bloggträffen bara!!! Hihihi

    På tal om bloggträff hade det varit så kul att ordna en bloggträff i liten skala. Få träffa alla de där man vet så mycket om men ändå inte :)


    Kram ANna

    SvaraRadera
  5. Vad härligt det var att få ta del av och läsa om din Italienresa. Det blir så levande när du skriver.
    Vilken trädgårdsmästare du är med en riktigt grön tumme ser det ut som, så mycket härligt att skörda du får. Sparris har jag aldirg provat men tycker det skulle vara skoj att odla för det är ju så underbart gott. Vi har säsong i december och då är den billig att köpa och jag brukar äta så mycket jag bara kan :-)
    Färskpotatisen fick mig också att förja drägla så här på kvällskvisten och med full mage, finns inget bättre än svensk färskpotatis.
    Du frågade om vädret nu. Ja det är inte så mycket att hurra för. Vi har ovanligt mycket regn även om det inte vräker ner hela tiden men så kommer det skvättar varje dag i stort sett. Förra veckan var det rätt så många dagar som det inte regna på men nu ska det skvätta lite varje dag närmsta veckan vilket är lite ovanligt på vinter. Temperaturen varierar men just nu når den oftast inte över 14 grader. Då har det startat vid 6-7 grader på morgonen och ibland så lågt som +2 på morgonen. Sedan tar det ganska lång tid innan temperaturen segat sig upp till den dagens topp temp och det kan vara först fram vid 14-tiden och sedan dalar det igen. Men om det är en solig dag utan regn så är våra vintrar riktigt sköna, bara man klär på sig så och det kan ju en svensk oftast. Värre är det med allt för många Australiensare som springer omkring i "thongs" och shorts och så klagar de på att det är kallt!!
    Återkommer med att berätta om något favoritställe och jag tror att jag "stjäl" iden till ett blogginlägg :-)
    Njut din sommar och en ny vecka.
    Många kramar Anette :-)

    SvaraRadera
  6. Ännu ett underbart inlägg på mitt favorit-bokcafé! Vilken helg du har haft, låter helt perfekt! Köpenhamn, zoo, färskpotatis och rosor... Härligt! Sonen är makalöst söt på bilden, vilken lycka och förundran för honom att få se hur saker växer i trädgården! Jag blir lite sentimental och tänker tillbaka på när mina barn var små, hur dom plockade jordgubbar och smultron, smakade på sur rabarber, drog upp alla morötter innan dom var mogna och trampade sönder mina vackra perenner... Det var ju bara så sött!

    Jag tror nästan att vi bloggare måste göra en jorden runt-resa tillsammans, tänk så mycket man vill se och uppleva! :) Men än så länge får vi drömma och följa med varandra via foton och berättelser på bloggarna. Inte alls dumt det heller!

    Dags att slita sig från soffhörnet nu, jag har massor att göra som du förstår.

    Ha det gott Anna!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  7. Åh vilka härliga bilder och du skriver så lockande om alla upplevelser. Länge sedan jag var på Ystad Djurpark, kan vara värt det även om man inte har några små barn med sig:)
    Och Ystad, ja vad vore Skåne utan denna lilla pärla - speciellt på sommaren.
    Köpenhamn var också länge sedan, det blir en bra semesterutflykt, men vi jobbar fem veckor till ... det kan också bli ett skönt avbrott en helg:)
    Tack för alla tips!
    Stor kram
    Suz

    SvaraRadera
  8. Lotta, Anna, Anette, Elin och Suz!
    Mitt varmaste tack för era alldeles underbara kommentarer! Vilken glädje att mötas av dem!

    Lotta, jag är helt med på en roadtrip till Cali efter Montana!!! Nyfiken på vad du läser för bok just nu som verkar fänsla dig!

    Anna, bra idé med potatis i hink! Bloggträff i miniformat hade varit super kul! En vacker dag slår vi till och ordnar en!!

    Anette, tack för att du tar dig tid att beskriva ditt Melbourne! Ser fram emot blogginlägg om dina pärlor!!

    Elin, en jorden-runt-resa låter som en hit!! Vi får hitta en sponsor! Men jag instämmer, fram tills dess reser vi med varandra, långt bort och nära.

    Suz, ja såväl Ystad som Köpenhamn lämpsar sig verkligen för små helgutflykter, jag fascineras fortfarande över hur mkt fint som finns på nära håll!

    Stor kram till er alla!
    /Anna

    SvaraRadera
  9. Färskpotatis! Nam-nam-nam!! =o)
    Kommer gärna hem till dig och smaskar på nypotäter en dag. ;o)
    Ser ut som Ystad inte drabbads lika mycket av det dåliga sommarvädret som längre norr i Sverige?
    kram

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig blandning av bilder! Jag blir strålande glad!
    Färskpotatis är så gott!! Har bara ätit den från affären än men den är god den med :-D
    Nu ska jag iväg till verkstaden med päronens bil! Hoppas jag kommer hem igen ;-)
    Kollade på ranchen du tipsade om, precis vad jag tänk mig!
    Stor kram!

    SvaraRadera