Välkommen in för bok- eller restips!



tisdag 29 november 2011

Mjuka julklappar och husletande i solen

Djurtema i barndelen hos syster

Mjuk favorit på väggen


Safaritema i systersonens rum
Samtliga foton: Bokcaféet i byn


Hej vänner!

Hur har ni det denna mörka tisdag kväll?
Imorse var det alldeles stjärnklart när jag gick en tidig morgonrunda mellan fälten med hunden. Sådana morgnar är det ett privilegium att få komma ut och röra på sig, landskapet känns storslaget och välkomnande, tryggt och bekant. Det är under dessa morgonrundor som
tankarna får vingar och flyger än hit än dit, kreativa tankar om kommande resor, karriärmöjligheter ( i mitt fall drömmar om ngt eget) och annat som får hjärncellerna att vakna och energin att flöda. Andra morgnar när vinden river i jackan, håret står på ändå, mörkret känns så kompakt att man undrar om det kommer att omsluta en är inte mina tankar lika fria eller kreativa. Då kopplas autopiloten på och vips är man hemma igen och redo att sätta sig i bilen för en ny dag på jobbet.

Förra helgen var vi som jag tidigare skrivit om i Stockholm. Självklart blev det en hel del tid spenderad hemma hos min syster med familj. Hon är en mkt stilsäker och inspirerande inredare av sitt hem. Ständigt får jag nya uppslag hemma hos henne. Det senaste jag fallit för är det underbara safaritemat i hennes sons rum. Som en sann Afrikafantast föll jag självklart för de mysiga, fina mjukisdjurhuvudena!
Redan i hallen som leder in till barndelen möts man av dessa. Då i nordisk tappning.  Renen är min favorit! Inne på sonens rum är det lite vildare djur matchat med Svensk Tenns elefanttyg i svart och vitt på sänggaveln och som hissgardin. Super snyggt! Nu är det vår lilleman som får ta och önska sig ngt av dessa fina huvuden i julklapp! Jag måste bara fundera ut vilket som skulle passa bäst i hans rum!!

Förutom att läsa böcker om kvällarna har jag hittat ett nytt favorit program att se på play på datorn. Det är tv8:s "En plats i solen. Borta eller hemma bäst?" Igår kväll fick vi följa ett brittiskt lärarpar som vid pensionering hade olika förslag på ny bostadsort för sig själva, sina två hästar, hund och får. Kvinnan var sugen på ett hus i skottska "the Highlands" medan mannen önskade flytta till Frankrikes inland. Sedan visades det tre hus i Skottland och tre i Frankrike. Förutom att jag älskar att se hus (för övrigt jätte vackert från Frankrike!) så var det inspirerande att tänka vad det går att hitta på med sitt liv om man bara vågar lyfta ögonen, drömma och ta klivet ut.
Vad de valde? I slutet på programmet framkom det att de fallit för Frankrike men att de valt att öka sin budget något och sedan fick man se en alldeles underbar "converted barn" som de köpt.

Önskar er en strålande onsdag imorgon!
Kram Anna

9 kommentarer:

  1. Jag får en känsla av Wallander när du beskriver att du är ute med hunden och går mellan fälten!!

    Du ser..jag har läst och tittat för mycket på deckare!

    Det lät spännande med safarietema.

    Jag har helt missat det programmet i 8:an men skulle gärna se mer av Skottland eftersom vi ska resa dit till sommaren :)

    Kram och ha en fin onsdag // Anna

    SvaraRadera
  2. Jag är ju också en Afrikaälskare!

    Precis som Anna tycker jag det låter helläckert med safaritema. Din syster verkar ha en stilsäker hand. Jag är mycket förtjust i "elefanttyget" från Svenskt Tenn och har det både i brickan i köket och några kuddar. Kan ha flera ;)

    Kommer ni till New York ska ni gå till F.A.O Schwarz - de har underbara mjukisdjur.

    Jag är en stor fan av inredningsprogram och här finns det en hel kanal som visar olika inslag 24-7, både de som ska köpa, sälja och renovera. En barn i Frankrike? Ja tack!

    Kram och tack för härlig inspiration!

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Eftersom jag ännu inte kommit ut på safari hänger det en älg och en björn av samma märke i mitt hem, jag har gillat dessa "troféer" länge så en var en present till den älgjagande maken för länge sedan och björnen fick sonen när han var liten. Han fick även en elefant men den gav vi bort...
    Superfint hos din syster (men det visste jag ju redan)!

    Tyvärr har jag varken hund eller karaktär så jag är ute och går väldigt sällan på morgonen (fast jag skulle behöva) men däremot vaknar jag iblnad okristligt tidigt och DÅ går tankarna, Jösses vilka bra grejer man kommer på i arla morgonstund!

    Nu måste jag skynda mig till jobbet! Ha en fin dag! /L

    SvaraRadera
  4. Hej tjejer!
    Tack för fina kommentarer!
    Anna, så spännande med kommande Skottlandsresa! Verkar vara ett suveränt resmål. Vi är två om att ha läst för många deckare, vissa morgnar går tankarna i läskiga Wallander asociationer!!

    Lotta, ja visst vore en converted barn i Frankrike ngt att hänga upp i julgranen:-) Eller iaf hyra under en semester!!
    Jag har alltid älskat Svensk tenn elefanttyget. Skulle bra gärna ha ett antal kuddar. Kul att du har det samt snygg bricka!

    Lena, ja tankeverksamheten är nog som bäst tidiga morgonstunder. Kanske är det för att dagen/världen ligger framför en då!
    Jag tror en ren får flytta in hos oss eller.... de är bra fina allihopa! Lycka till med resplanering ikväll!!

    Kram till er alla tre!
    /Anna

    SvaraRadera
  5. Vilken fiffig idé med safari tema i barnrummet! Lite annorlunda från blått, bilar, tåg, eller rosa, dockor och barbies. =o)
    Hos oss får vi nog nöja oss med bilder från safari på väggarna. Inga uppstoppade djur eller gosedjur. =o)
    Önskar er en fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
  6. Hej Anna!

    Underbart fina mjukisdjurhuvuden, självklart måste sonen önska sig ett i julklapp! :)

    Visst är det härligt de stunder då tankarna vandrar iväg och man börjar drömma om framtiden och allt man skulle vilja göra. Det finns ju så många möjligheter här i världen, det ska bli spännande att se i slutändan vilka man infriat och vilka som fått vara just drömmar.

    En plats i solen har jag sett några avsnitt av, det är alltid roligt att få se hur dom väljer. Och framför allt får man ju själv så mycket inspiration, ingenting är omöjligt!

    Ha en fin torsdag!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  7. Vi drömmer också om Frankrike. En dag på ålderns höst sitter vi i ett stenhus i Provence. Det var här jag spenderade mina barndoms somrar, det är här jag vill leva ett annorlunda liv igen. Kanske inte året om, men höst och vår i Frankrike är fantastiskt :o)

    Hoppas att du o tjejerna hade en underbar dag i Kph med mycket shopping o bus ;o) Vi skulle egentligen varit på jultivolit i lördags, men Linn var sjuk, så det blev till att stanna hemma :o( Igår jobbade jag, så riktigt nöjd med helgen är jag inte. Njuter istället av lite egentid idag och solen som lyser. Hoppas den gör det hos dig också :o)

    Kramen på dig och ha en fin dag!
    Ulrika

    SvaraRadera
  8. Härligt barntema, annorlunda o kul!!

    Ska klick mig in på En plats i solen, NU!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  9. Tack kära ni för alla fina kommentarer! Underbart att kika in här och få läsa vad ni tagit er tid att skriva!
    Stor kram Anna

    SvaraRadera