Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 3 november 2011

Att minnas vårt äventyr för ett år sedan

Bo på vingård i Stellenbosch, Sydafrika

Utsikt från gården ut över berg och dal

Liten viltspanare


Vår närmsta granne till stugan

Frukostdags i vår stuga på Remhoogte Wine Estate

Prunkande försommarträdgård på vingården Rustenberg, Stellenbosch

Vacker arkitektur på vingården Rustenberg


Utsikt över vindalen
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej vänner!

Hur har ni det denna torsdagskväll?
Jag hoppas bra!
Idag är en stor minnesdag för oss, en dag som för ett år sedan var startpunkten på ett fantastiskt äventyr som vi gav oss ut på med vår då lille 1-åring.
-Vår resa till fina, härliga Sydafrika!
Idag för ett år sedan lämnade vi höstmörkret och klev vi på flyget som skulle ta oss ner till Kapstaden via London.
Ett knappt dygn senare landade vi i ett försommarvarmt och grönskande Sydafrika.

Vår första vecka tillbringade vi på mysiga vingården Remhoogte där vi hyrt en stuga.
Det blev verkligen "hemma" för oss.
Sonen vaknade ivrig varje morgon och ville att vi skulle dra undan gardinerna så han kunde kika på de söta gasellerna, de fina zebrorna och roliga gnuerna.
Efter frukost tog vi bilen till olika vingårdar i omgivingarna för vinprovning.
Underbara viner, vackra vyer och en massa tid ihop.
På eftermiddagarna när lilleman sov middag satt vi ute på verandan och läste böcker.
Middagarna tillagade vi av de bästa av råvaror. Sydafrika är en suverän matnation och det fanns så mkt gott att köpa och tillaga. Med en 1-åring föredrog vi ofta middag hemma (så kunde vi dricka goda viner till!) medan luncherna ofta intogs ute.

Gården vi bodde på låg vackert i en dal omgiven av vackra berg och vinodlingar. Jag hade gärna vaknat upp i den lilla stugan imorgon!!!
Istället blundar jag och minns i tankarna.
Kanske återvänder vi dit en dag!

Önskar er en härlig fredag och helg!
-Anna

Ps. för den som önskar läsa det inlägg jag gjorde från vår gårdsvistelse går det att blicka tillbaka här

8 kommentarer:

  1. Vilken resa! Wow, säger jag bara. Skönt att veta att det finns resor kvar man vill göra!

    Härlig kvällsläsning :)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Ja wow!! Helt underbart. Anna skriver precis det jag tänker. Vilken värld vi har omkring oss och så ljuvligt det är upptäcka och se den.

    Sydafrika drömmer jag om att besöka. Jag tycker er resa låter helt fantastisk.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!
    Dit skulle jag definitivt vilja åka. Tänk att vakna bland alla vilda djur, i egen stuga dessutom :o) Måste ha varit en fantastisk resa. Jag drömmer, drömmer.... ;o)

    Som sagt bloggerskan här blir ett år äldre i helgen och ett år närmre 40...huuu! Men vad är det som säger att jag faktiskt inte kan önska mig en Afrikaresa. Hmmmm...tål att tänkas på ;o)
    Hoppas att din o familjens helg blir mysig och njuuuut!!
    Kram kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Vilken resa Anna! Och vilka bilder! :) Jag måste säga att jag trivs väldigt bra med att resa med dig via dina härliga reseskildringar och fantastiska bilder. Du är som gjord för att vara resekrönikör! :)

    Själv har jag fortfarande denna fantastiska kontinent kvar att upptäcka och efter vad jag förstår så har man en gång besökt Afrika så kommer man att återvända.

    Tack för att du delar med dig av allt härligt Anna! :)

    Njut av helgen (idag försvann dimman och solen tittade fram) och ha det gott!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Attans också, ännu en gång har min kommentar försvunnit. Men det är bara att börja om igen, och att försöka komma ihåg att alltid kopiera kommentarerna innan jag publicerar.

    Er resa till SA var verkligen häftig, det måste vara helt underbart att ha alla minnen därifrån att drömma er tillbaka till. Tänk att det redan gått ett år sedan ni var där, tiden har gått fort. Som jag har sagt förut så har du verkligen öppnat upp mina ögon för SA, det blir helt klart en resa dig någon gång.

    Kan du förresten rekommendera något bra sydafrikanskt vin? För enkelhetens skull något som finns på systemet då. :) Vi drack en del sydafrikanskt vin när vi bodde i NZ, men sista åren har det blivit mindre av någon konstig anledning.

    Hoppas att ni får en bra helg. Jag åker ner till syrran med familj i Jönköping i ett par dagar, det ska bli roligt.

    Kram Elin

    SvaraRadera
  6. WOW!
    Låter och ser helt underbart ut!
    Förstår att ni njöt. =o)
    Hur länge var ni där?
    Tack för att du tog oss med på en liten vistelse. =o)
    kram och ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  7. Hej tjejer!
    Jag tror jag blir tokig på blogspot. Just skrivit ett långt svar till er här och så bara försvann det.
    Hur som, stort tack för era fina kommentarer! Kul om jag väckt lite reslust! Det är meningen!!!

    Elin, här är några vintips, alla finns på systembolaget. Vissa bara i specialsortimentet. Några av gårdarna har vi besökt.

    Simonsig chardonnay, 89kr (testade vi nyligen hemma, god vit)
    Uva Mira är en av våra favorit gårdar i Stellenbosch som vi besökt 2 ggr. Lite dyrare men väl värt vid ett speciellt tillfälle kanske?
    Uva Mira Single Vineyard Chardonnay 239 kr

    Vår andra favoritgård är fd golfaren Ernie Ells häftiga vingård och suveräna röda viner. Vi kommer nog satsa på en flaska till julen.
    Ernie Els Cabernet Sauvignon (nr 70071) 189 kr.
    Rött vin
    Ernie Els Proprietor's Blend (nr 70101) 230 kr

    Ernie Ells; Big Easy, 159 kr.

    En god röd som vi provade i helgen är Stellenrust, Shiraz 89.

    Tine, vi var iväg 3 veckor. Det räckte gott för södra delarna (reste upp till Knysna och vände längs the Garden route).

    Sköt om er!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Tack snälla för tipsen, här ska minsann provas viner! :)

    Ja att kommentera har inte varit lätt på sistone, numera kopierar jag alltid texten innan jag vågar publicera. Jag har märkt att om jag inte är inloggad innan jag skriver så försvinner kommentarerna alltid, jag kan inte som tidigare skriva först och logga in i samband med publiceringen. Det har även hänt mig att det sett ut som att kommentarer publicerats, men när jag sedan gått tillbaka till bloggarna för att kolla efter ev svar så har dom inte funnits kvar.

    Kram!

    SvaraRadera