Välkommen in för bok- eller restips!



fredag 29 juli 2011

Avkopplande dagar

Vacker dagbädd på Ulriksdals slottsträdgård, Stockholm Steninge Slott, Upplands Väsby, Stockholm Byggnad med sliten patina, Steninge Slott "Vårt" mysiga kryp-in under mini semestern
Samtliga foton: Bokcaféet i byn
Hej vänner!
Hoppas allt bra med er och att ni haft några sköna sommardagar!
Sonen och jag har haft en alldeles förträfflig mini-holiday hos goda vän B och hennes familj på landet utanför Stockholm.
Vi fick sova i deras jätte fina gästrum ute i trädgården med skogen alldeles bakom oss. Jag har gått omkring i dagarna tre och insupit den härliga doften av skog. Det doftade av gran och tall, ngt vi inte har så mkt av här nere i södern där jag bor.
Sonen har till sin stora glädje fått kika på hästar, getter, mini-grisar, traktorer samt en söt hundvalp.
Vädret har varit närmast tropiskt med 26-28 grader på dagtid och sköna kvällar då vi suttit ute till sent och pratat. Mysigt!
I förrgår besökte vi ett av mina abosluta favoritställen i Stockholm-
Ulriksdals slottsträdgård.
Vi var där när de öppnande och fick ensamma spatsera runt på de nykrattade grusgångarna. Allra vackrast var frilandet där det fullkomligt svämmade över av blommor och grönsaker att skörda. Mitt i detta hav av blommande sommarskönheter fanns en vacker dagbädd att slå sig ner i. Tankarna gick genast till sydligare breddgrader och min favorit ö Mallorca.
Igår gjorde vi en avstickare till ett annat favoritställe innan vi lämnades av på Arlanda igen.
Pampiga, fina Steninge slott.
Vi kikade på blommor och glas i den gamla ombyggda ladan samt fikade gott. Sedan väntade en promenad i den vackra slottsparken. Slottet ligger vackert med Mälaren framför sig och en pampig allé och trädgård runt om. Helt klart värt ett besök om ni har vägarna förbi vid tillfälle.
En timmes flygresa senare hade vi bytt 28 tropiska grader mot 16 regniga grader i Skåne.
Nu får vi invänta lite sol här i södern men idag ska lilleman bara få ta det lugnt och leka med alla sina leksaker igen.
Trevlig helg!
önskar
Anna

4 kommentarer:

  1. Vilken mysig liten semestertripp ni har gjort. Till Steninge slott brukar jag göra en utflykt åtminstone en gång om året. Jag har ju inte så långt dit. Men till Ulriksdal har jag faktiskt inte varit en enda gång. Det verkar ju vara ett underbart utflyktsmål, så kanske det blir snart.
    Ha en fin fortsättning på sommaren!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder (speciellt dagbädden som är ljuvlig)! Jag har ju varken varit på Ulriksdal eller Steninge men förstår att båda är värda ett besök... Jag tycker för övrigt att Bosse Rappne är helt störtskön och väldigt kunnig!

    Jag är sen till jobbet och känner överhuvudtaget inte för att gå dit idag... Man kan ju inte alltid vara på topp... Men jag kommer nog lagom till kaffet och sen är det bara att köra på igen! Ha en bra dag, vännen!

    /Lena

    SvaraRadera
  3. Härligt!
    Den där dagbädden "is to die for"! Sån skulle man ha. =o)
    kram

    SvaraRadera
  4. Oj så härligt ni verkar ha haft det! Håller med tidigare kommentarer om att dagbädden är otroligt fin, en sådan skulle man ha!
    Steninge slott var vi till en gång när vi bodde i Upplands Väsby, men jag har av någon märklig anledning inte varit tillbaka senare. För det är ju jättefint där!
    Kram Elin

    SvaraRadera