Välkommen in för bok- eller restips!



onsdag 4 september 2013

Jojo Moyes frossa


"Det skyddande regnet" och "Brudskeppet" av Jojo Moyes

God morgon vänner!
Hoppas ni har en fin onsdag.
Gråmulet här i Skåne denna morgon. På tv kretsar det mesta kring Obamas besök. Intill mig snusar liten bebis sött.
 
Jag har börjat läsa Jonas Gardells svit "Torka aldrig tårar utan handskar".
Nyligen har jag läst ytterligare två böcker av brittiska författarinnan Jojo Moyes.
Efter att ha fallit handlöst för hennes "Livet efter dig" har jag nu läst "Det skyddande regnet" och "Brudskeppet". De är av en annan karaktär, båda utspelar sig bakåt i tiden, inte av samma kaliber som "Livet efter dig" men enligt min mening klart läsvärda.
 
"Det skyddande regnet" handlar om tre generationer kvinnor - mormor Joy, mamma Kate och dotter Sabine och deras liv och relationer. Boken utspelar sig främst på landsbygden på Irland i ett gammalt slitet gods men också i 50-talets Hongkong. Detta är Jojo Moyes debutroman och skildrar de tre kvinnorna samt de olika tidsepokerna på ett gripande sätt. Boken bjuder på trassliga relationer, växande relationer, täta, trovärdiga personporträtt, historiska tillbakablickar och fina miljöskildringar.
Den får 4 teakoppar av mig
 
"Brudskeppet" handlar om en båtresa 1946 från Australien till Storbritannien som hundratals unga australiensiska kvinnor var med på. Andra väldskriget var slut och de skulle nu återförenas med sina brittiska män som de gift sig med under kriget. Med på båten är också marinkårssoldater samt  manlig besättning vilket leder till en del förvecklingar ombord. Handlingar kretsar kring fyra unga kvinnor som trots stora olikheter hamnat i samma hytt. Jag upplevde inledningen som något långsam men därefter satte boken fart och jag fascineras över kvinnornas mod att lämna sitt hemland för en framtid på en annan kontinent och som de visste så lite om. Många spännande händelser äger rum under resans gång. Boken får 3 starka teakoppar.
 
Allt för idag!
Kram Anna


6 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Vad du hinner med att läsa mycket. För mig går det trögt, är så mycket annat som jag vill göra jämt. Men idag damp det ner ett lyxpaket i lådan. Det var från Elin (Kiwielin). Hon hade skickat mig ett paket med svenska böcker. Vilken lycka. I paketet låg det bland annat en bok av just Jojo Moyes. Så nu känner jag mig jättesugen på att börja läsa igen. Ibalnad behövs det så lite som ska locka en som en ny bok och så är man fast i läsningen igen. Kanske kan det få mig att gå till sängs lite tidigare så att jag hinner med några kapitel innan lampan släcks.

    Har inte läst Jonas böcker om Torka ...tårar. Såg den på svtplay tidigare i år och blev så tagen av hela historien att jag var berörd i flera dagar efteråt. Otroligt bra tvserie.
    Ha en fin dag och njut stunden med sussande babyn.
    Kram vännen,
    Anette

    SvaraRadera
  2. Åh, då tackar vi för de tipsen! Är verkligen periodare när det kommer till böcker och tyvärr är det alldeles för ofta som just läsandet får stryka på foten när livet går i 90 knyck. Älskar verkligen att läsa, men behöver känna ro för att kunna njuta. Därav blir det mest läst på semestern. Men då kan jag å andra sidan avverka 8 böcker på 4 veckor :)

    Kram på dig! /Anna

    SvaraRadera
  3. Tackar för tipsen, men här är det en till som det går lite läströgt för just nu. Kanske för mycket som snurrar, hoppas på ändring snart:)

    Ha det fint!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  4. Tack för lite boktips och hoppas allt är bra med dig,har inte varit så aktiv här inne på sista tiden!!

    Ha det bra kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Tack för tips och en skön helg önskar jag dig med sol på nästippen:))

    kramis kråke

    SvaraRadera
  6. Hej Anna!

    Jag tycker så mycket om att läsa dina bokrecensioner. Läsa dina tankar och funderingar kring de böcker du precis läst. Och som jag sagt förr, något du borde göra i större skala.

    Här hemma snörvlas det och vi tar en stilla helg för att kurera oss men det går ju inte annat än att känna sig lycklig över detta ljuvliga sommarväder. Vore det inte för att mörkret sänker sig så fort på kvällen så kunde jag tro att det var juli snarare än september. Helt ljuvligt! Anna, vi bor sannerligen på en av världens vackraste platser!

    Ta hand om er och njut sköna sommarstrålar!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera