Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 14 februari 2013

Vindstilla vinterdagar i Skåne

Ankomst stranden i söndags

Vår fina strand i vinterdvala

 
Ett vinterbad senare!

Fikastund på stranden

Äppelmuffins och varm choklad
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej vänner!
Happy Valentine!!!
Hoppas ni har en bra dag!
Imorse möttes jag under morgonpromenaden av ännu en vindstilla dag i Skåne.
Allting blir så tyst och landskapet så trollskt vackert, inbäddat i snö.
I helgen var det likadant, stilla, stilla ute.
På söndagen tog vi med oss strandleksaker, varm choklad och äppelmuffins och for ner till stranden. Vår vovve badade nöjd i vågorna och sonen byggde sandslott.
Vi avslutade med fika innan det bar av hemåt igen.
Mysigt!
 
En annan morgon denna vecka var det rimfrost på alla träden. Vårt böljande landskap fullkomligt gnistrade! Wow, sa sonen i bilen på väg till dagis och jag instämde.
Det är en fin februari vi upplever just nu, fjärran från drivande snö, blåst och oväder som vi stött på tidigare i vinter.
Bara att njuta! Och invänta vårtecken, för snart är den här!
 
Jag önskar er alla en trevlig helg!
Kram Anna
 
Ps. Grattis till Sveriges duktiga skidskyttar idag! Ett brons av Lindström, inte illa!!

12 kommentarer:

  1. Här kommer en liten "hjärt"hälsning till dig!
    Vilken härlig utflykt ni gjort. Får mig att minnas några bilder jag har av mina tjejer nere på en "strand" invid en sjö där vi bor. Några vintrar sedan med picknick och varm choklad och kanelbullar. Ska kolla upp det där TVprogrammet du nämde och se om jag kan se det. På tal om TV. Jag kom över ett underbart program på svt häromdagen, en dokumentär om en klass 2 i en Stockholmsförort där de aldrig träffat en svensk förutom sin lärare. Om du inte sett den så gör det. Hej Svensk! tror jag den hette.
    Håller tummarna för lite vårtecken hos dig, kanske redan till helgen. Här fortsätter februari att bjuda på klassiskt varmt väder hela tiden. Det håller sig runt +30 (give and take 2) hela tiden. Rätt skönt men lite svettigt ibland ;-)
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter så skönt Anette med värmen hos er! Dokumentären låter sevärd, ska kika efter den!
      Trevlg helg down under!
      Kram Anna

      Radera
  2. Kära Anna! Hej och tack för dina UNDERBARA hälsning! Jag blev så glad.

    Happy Valentine till dig!!

    Vilken fin dag ni haft - bilderna är ljuvliga från ert vackra Skåne!

    Jag är i min bubbla fortfarande, men framför allt mycket på arbetet så jag är inte riktigt i fas ännu. Skulle vilja sitta som er sötnos på stranden med äppelmuffins och varm choklad ;)

    Jag ska berätta lite mer om vår resa när jag har sorterat i bilderna.

    Saknat dig här!

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta!
      Tack för fina ord här! Vilken resa ni varit på! Ser fram emot att få läsa mer när du hinner! Baksidan med semester är just allt som ska tas igen på jobbet efter hemkomst men också racet inför semestern. Men det är det värt, bara man får ut och resa!!
      Trevlig helg!
      Kram Anna

      Radera
  3. Halloj! Hittade hit till din fina blogg, genom en gemensam bloggvän. Så fina bilder du tar från vackra Skåne!

    Jag har nyligen läst "Sju jävligt långa dagar", lite annorlunda, rolig mitt i allt elände, ja... Läsvärd tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Kul att du hittade hit! Ja det är verkligen en annorlunda men läsvärd bok! Mkt humor men man undrar vilka man ska rekommendera den till?! Passar nog inte alla!!
      Njut helgen!
      Kram Anna

      Radera
  4. Mmmm, vad härligt! Feel good på stranden! Hoppas ni har njutit gott av italienskt nu :-) Visst har vi det bra som har en darling att fira med.

    Så otroligt att vovvarna inte tycker det är kallt :-) Vi hade en golden när jag växte upp som badade jämt!
    Härligt att ni har en fin februari, här var det rena sommarvärmen idag, helt galet :-) Klarblå himmel och shortsväder i februari, jag vänjer mig aldrig riktigt vid detta, blir fortfarande löjligt glad, soldyrkare som jag är :-)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christina!
      Maten smakade ljuvligt!!! Den räckte dessutom till lunch idag!
      Det låter alldeles underbart att ni har shortsväder i februari!!! Det vore ngt det! För min del kunde vi gärna ha sommar 9 månader per år, en månad vår, en månad höst och så lite vinter kring jul!!! Ha, ha!!!
      Önskar er en fin lördag kväll!
      Kram Anna

      Radera
  5. Ni är så himla duktiga på att komma ut på små turer, även om kylan är bitande och marken täckt av snö ;o) Varm choklad och äpplemuffins är ju en perfekt picnic så här års. Känner att vi är dåliga på det där just nu....inväntar bara våren och lite värme!!
    Och framför allt rosen-säsongen! Vilka underbara rosenbilder i ditt förra inlägg. Jag flyttade ju min Constance Spry förra året från rabatten till framsidan av butiken och nu hoppas jag att den tar sig ordentligt. Tänk så fint det blir mot rött tegel och den gamla träbänken som står utanför :)
    Nya rosor ska också inköpas i år och planteras framför verandan och två klematis ska få klättra upp längst stolparna där trappan ner från verandan ska gå. Åååååh vad jag längtar..... känner hur det kliar i fingrarna!!

    Ha en härlig helg vännen!
    Kramar
    Ulrika

    SvaraRadera
  6. Hej Ulrika!
    Så härligt att få ta del av dina trädgårdsplaner! Ser fram emot att få höra vad du kommer att satsa på för nya sorter i er trädgård! Jag tror det kommer bli alldeles ljuvligt med en Constance Spry framför butiken!
    Ja nog längtar man efter våren nu! Imorgon ska jag klippa ner och plantera om mina pelargoner. Blir härligt att få flytta in dem i gästrummet/arbetsrummet!
    Trevlig lördagkväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Mysigt att vara på stranden på vintern också,vi har också en golden.Våran tredje:) han är snart 17 månader och full ibus.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det! Vår är min andra golden! Det är et ngt visst med dem! 17 månader- kan tänka mg att han är full av energi!!
      Kram Anna

      Radera