Välkommen in för bok- eller restips!



måndag 30 april 2012

En bit av England på skånska landsbygden

Härliga butiken Hunden & Herden, strax utanför Sjöbo, Skåne

Kastanjestaket från Kent, England

Äkta lantkänsla med pickande höns i trädgården och på gårdsplanen

Vackra kastanjeträdgrindar att kombinera med staketen

Staketen på plats på butiken "Hunden och Herden"

Roadtrip ner mot Övedskloster, Sjöbo kommun

Mannens nybakade baguetter till dagens roadtrip

Picknickkorgen är packad hemma på köksbordet

Picknicken intogs intill Öveds kloster. Strax intill betade fina alpackor
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej vänner!
Idag har vi gjort en dagsutflykt som tog oss så nära man kan komma den
engelska landsbygden
 utan att befinna sig på brittiskt territorium.
Jakten på prisvärt och snyggt kastanjestaket förde oss till en liten by utanför Sjöbo och till den engelsk inspirerade butiken
Hunden & Herden
Mitt i ett vackert skånskt landskap ligger en butik fullmatad med engelska och skottska produkter.
Bland Land rovers, en hissad Union Jack i minformat, hundar, katter, höns och får möttes vi av engelsk artighet och värme i svensk tappning.
Vi inhandlade vackert kastanjestaket från Kent i England, som ska rama in den sista icke inhägnade delen av vår trädgård, den kring odlingarna.
I butiken visade det sig finnas mycket för ett lantliv i stil utan att tumma på funktionen.
Så med hem kom också en kort oljerocksjacka med skärp till av skottskt märke samt en underbar ullstickad kofta.
När hösten så småningom anländer är jag redo!!

Efter de brittiska influenserna körde vi ner till Övedskloster för en högst svensk företeelse.
-Medhavd picknick!
Mannen hade bakat baguetter imorse som jag brett medan de fortfarande var varma. Med kaffe och saft till satt vi i gröngräset och njöt av ledighet, sol och värme.
Strax intill betade en grupp alpackor. Underbara djur!
Ja så fick man även lite sydamerikansk känsla denna lediga måndag i ett vårfagert Skåne!

Väl tillbaka har vi påtat i trädgården , ätit ännu en middag i växthuset samt en stunds avkoppling i en ditburen solstol på innergården dagen till ära.
Allt för att få ta del av magnolians skådespel när dess rosa blommor öppnade sig.
En stillsam och vacker föreställning som jag såg från första parkett i skuggan av ett parasoll.

Jag hoppas solen skinit på er också och önskar er en skön första maj imorgon!
Kram Anna

10 kommentarer:

  1. Du en sån grind skulle jag gärna haft här, superfin!
    Va kul med en liten road trip, jag lääängtar tills vi ska roada ner till Sverige i juli...pirrar i magen av glädje c",)
    Dagen i dag har tillbringats hemma med sjukt barn, i morgon 1 maj så då ska vi slappa i soffan hela familjen...tänkte jag!
    Vi har haft ngr veckor med sol o superfint väder, i dag kom snöSTORMEN.
    Tur att man varit med i 12 år o vet att det inte lägger sig på backen utan smälter så o säga på en gång!

    Ha en fortsatt fin vecka Anna, Klem !!

    SvaraRadera
  2. Jag vet vart jag ska ta vägen om jag inte bor i Connecticut!!!

    Jag är såld på Skåne.

    Du sätter alla mina sinnen i rörelse Anna!

    Kram och en fin första maj önskas också

    Jag är på väg till Kentucky ;)

    SvaraRadera
  3. Ååå, nu får vi nog ta och pallra oss ner åt Skåne till, där fanns grejer i den affären har jag sett nu! Mycket behöver saker!
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Men så fina bilder från eran dagsutflykt. Vad mysigt!

    Ha en fin tisdag

    SvaraRadera
  5. Makalöst vackert Anna, här får man verkligen engelsk känsla! Och nybakade baguetter och picknickkorg... Sååå mysigt och gott!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hunden och Herden! Vilket bra namn!! Love it! Mysigt med picknick, det är något alldeles extra när man får bre ut sin filt i gröngräset och njuta!
    Vad vackert med magnolior spm slår ut, jag hoppas jag kommer ha det på min tomt någon dag. Här har dom för länge sedan blommat över, allt har exploderat i grönt här, njuter för fullt innan det blir bränt och bruna säsongen tar över :-)
    Och du, jag tror inte alls du behöver bo i en stor stad för att starta eget, tror folk skulle vallfärda till dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej tjejer!
    Kikar in och tackar för era fantastiska kommentarer!
    Kul att få läsa er respons på inläggen! Må så gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Även britter har picknick! :) Hörde talas om den här butiken för några månader sedan och hoppas äntligen få komma dit om några veckor. Vilken mysig blogg.

    SvaraRadera