Välkommen in för bok- eller restips!



tisdag 8 november 2011

Deckar- plus middagstips i höstmörkret

Deckaren "Flaskpost från P" av suveräne Jussi Adler-Olsen

Goda fetaostpiroger till middag. Avfotat från boken "Under valnötsträdet"

Härlig kokbok av systrarna Bergenström

Hej vänner!

Hur har ni det? Har novemberveckan börjat bra eller drömmer ni kanske redan om kommande helg?!
Allt väl hos oss!
Jag har varit på bokcirkel ikväll. Lika trevligt och inspirerande som vanligt. Det var dock första gången som jag inte hade läst ut boken innan träff. Jag har skjutit upp läsandet av "Svindlande höjder" av Emily Bronte, skriven på engelska landsbygden på 1800-talet. Jag fann den mkt seg att komma in i plus att jag saknat läsflow ett tag. Men nu tycker jag att den satt fart så jag kommer att läsa ut den.
Har någon av er läst den?

När jag var på Mallorca hade jag maximal läslusta (infinner sig ofta under ledighet!) och slukade den suveräna deckaren "Flaskpost från P" av min danske favorit deckarförfattare, Jussi Adler-Olsen. För recensioner av tidigare böcker av samme författare se här och här.
Som vanligt var huvudkaraktärerna, coldcase gruppens chef Carl Mörck, hans assistent Assad samt den otämjda, egensinniga sekreteraren Rose, i högform. Jag älskar deras karaktärer och samspel!

I Flaskpost från P flyter en flaskpost i land längs Skottlands kust. Av olika anledningar, ödet kanske, öppnas det inte förrän ett antal år senare. Det är skrivet på danska och någon uppger sig vara i akut nöd. Ett pojksträck misstänker Carl Mörck först men sedan börjar det uppdagas en rad kidnappningar av danska barn inom religösa rörelser och ett samband upptäcks. Parallellt får man följa gärningsmannen i hans tankar och handlingar och en suveränt spännande handling öppnar sig sida för sida.

Boken är välskriven och nog min favorit av de 3 som nu utkommit på svenska. Jag fullkomligt slukade boken och ger den 5 teakoppar. Denne dansk kan sannerligen skriva kriminalare i min smak!

Ikväll tänkte jag även dela med mig av ett middagstips! Jag är helt såld på mysiga kokboken
"Under valnötsträdet" av systrarna Bergenström. I söndags kväll kalasade vi på de godaste fetaost piroger ur boken. Serverade med avacadosallad, foccacia och en glas rött sydafrikanskt (Stellenrust, shiraz, kan varmt rekommenderas!) blev det en riktig fest för gommen.

Receptet i korta drag:
till 8 piroger:
4 rektangulära plattor fryst smördeg
100 gram färsk spenat (hackas)
200 gram fetaost (smulas)
50 gram smält smör
1 pressad vitlöksklyfta
4 msk färsk hackad timjan
 (jag körde med torkad samt lade till färsk hackad koriander)
3-5 msk hackad bladpersilja (hoppade jag över)
svartpeppar ur kvarn
1 uppvispat ägg till pensling

Tillagning i korthet, för hela receptet, se boken sid 69:
Lägg smördegsplattorna att tina 15 min innan tillagning. Rör ihop fyllningen.
Värm ugnen till 200 grader.
Lägg fyllningen mitt på smördegen och pensla längs kanten med uppvispat ägg.
Vik ihop till små paket och tryck till kanterna med en gaffel. Pensla sedan pirogerna med ägg.
Grädda dem mitt i ugnen i ca 25 min.
ÄT & NJUT SEDAN!!!

Önskar er en toppen onsdag imorgon!
-Anna

7 kommentarer:

  1. Bokcirkel! Vad härligt! Jag och några fb-vänner ska just till att starta upp en bokcirkel. Det ska bli spännande.

    Under valnötsträdet är jag så nyfiken på. Den får hamna överst på önskelistan till jul :)

    Det är så mysigt inne hos dig. Med dina böcker och fina bilder!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Så snälla, värmande rader du lämnar hos mig! Kul med bokcirkel hos dig med! Vi är en mini-cirkel med 4 deltagare. Men det gör inget, super roligt att prata böcker och lite annat som rör vårt byliv och världen i övrigt!! Nästa bok blir en deckare! Få se vad er första gemensamma bok blir!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jag blir så lässugen! Har flera böcker som väntar på mig så jag ska inte önska mig flera just nu, men jag blir såklart nyfiken på Jussi Adler-Olsen ;)

    Så gott med piroger! Jag har kikat på Under valnötsträdet...det kanske kan bli något jag önskar mig i julklapp!

    Tack för inspiration

    Kram!!

    SvaraRadera
  4. God morgon!

    Så härligt med både bok- mat- och vintips, det gillar jag! När jag har tagit mig igenom min bokhög ska jag helt klart beställa böckerna av Adler-Olsen!

    Här hos oss har veckan börjat väldigt bra, det är skönt med ett par lediga dagar efter helgen. Nu på morgonen kan jag faktiskt se solen sila lite genom träden, hoppas att det håller i sig hela dagen.

    Ha en jättefin dag!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Halloj!

    Den kokboken är en av mina favvisar också. Jag har nog alla Annas kokböcker, tror jag! Vettiga recept, bra text och fint foto...

    Vad roligt med en ny deckar-bekantskap! Jag har ju lyssnat på dina bok-tips innan och varit supernöjd så denna är ett köp! Behöver man läsa dem i ordning? Svindlande höjder är läst för många år sedan och jag har för mig att jag tyckte som du - seg start... Filmen är ju ganska seg också...

    Nu måste jag rusa! I kväll ska jag på föreläsning/tjejkväll hos Nyblom & Kollén. Det ska bli kul! Ha en fin torsdag, Anna!

    SvaraRadera
  6. Äntligen några lediga dagar igen så att jag hinner blogga lite ;o)
    Tack för din gulliga födelsedagshälsning! Jag hade en riktigt skön dag med mycket mys :o)
    Det där receptet måste jag bara prova, låter alldeles fantastiskt gott och perfekt fredagsmat! Ska se om jag kan få tag på det där vinet också här i Danmark.

    Jag har 'gått kall' som man säger på danska, när det gäller att läsa böcker också. Har inte läst en rad i Niceville på tre veckor. Bara inredningstidningar hägrar nu :o) Såg att jag kunde förhandsbeställa Liza marklunds senaste, signerad dessutom. Men jag sätter nog upp den på julklappslistan istället.

    Önskar dig en härlig torsdag o helg. Hos oss fyller äldsta dottern tonåring, så det ska förstås firas på söndag :o)
    Stor kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Nam-nam-nam...Lät himla gott det där! Det receptet ska sparas och användas en dag. =o)
    Och den där boken! Den vill jag läsa NU. Ska bara hitta den online eller så. Vore kul som ljud bok eller e-bok, men sån tur har jag väl inte... =o)
    Trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera