Välkommen in för bok- eller restips!



onsdag 10 augusti 2011

Sunshine in my garden

Älskade solrosor i min trädgård Gula glädjespridare
Klematis i full blom
Stockrosor mot staketet vid innergården
Samtliga foton: Bokcaféet i byn
Hello sunshines!
Kanske inte det soligaste vädret men humöret och semester känslan är det inget fel på!!
Stort tack för de fina kommentarer som ni så generöst lämnar här på bloggen och som skänker mig så mkt glädje!
Det är härlig "girlpower", peppning, inspiration och tankar kring livet som utbyts i den härliga bloggvärlden. Kul att få vara en del av den!
Hoppas ni njuter av en skön onsdag, oavsett om ni jobbar eller är lediga.
Jag glädjs just nu över att ha ett litet hav av solrosor i landet mellan störskärbönorna och majsen. En solros har fått flytta in i vårt kök, en annan i vardagsrummet. Jag tittar på dem ofta och blir lika glad varje gång. I hård konkurrens av rosor, syréner, liljekonvaljer och pioner så är nog solrosen ändå min absoluta favorit!
Likt en trygg vän från barndomen dyker den upp varje år och sprider så mkt glädje och lycka. För några år sedan fanns det ett solrosfält i närheten av min arbetsplats, tillika där jag hade min häst installad. Under solrossäsongen åkte jag ständigt runt med en bytta vatten i bilen ifall jag skulle vilja åka förbi fältet och ta hem några skönheter. Jag älskar solrosens grova stjälkar och glada uppsyn. Att då få skåda dem i hundratals, kanske tusentals på ett fält var ren skär lycka.
Fältet försvann senare men min kärlek till solrosen består. När vi flyttade till Skåne bestämde jag att vi skulle ha vårt egna lilla solrosfält och så har det blivit.
Ett annat starkt solrosminne är när jag reste ensam genom Sydafrika med buss, från norr till söder. Jag var efter en spännande safari i Kreuger parken och några mindre roliga dagar i Johannesburg (vandrarhemmet hade dubbla staket samt vakt-jag kände mig alldeles instängd där) bestämt mig för att åka till de mäktiga Drakensbergen för några dagars vandring. När jag sitter på bussen och funderar lite över vart jag är på väg och vad som väntar, så plötsligt ser jag genom fönstret det vackraste av fält- ett gult, glimmande solrosfält! Jag hann få upp kameran och föreviga det genom bussfönstret. Jag blev genast upprymd och fick positiva vibbar. De närmsta dagarna blev också fantastiska. Träffade roliga vänner från världens alla hörn och vandrade i en fantastisk miljö. Framförallt kände jag mig fri igen, fri att kunna gå där jag ville när jag ville! Utan att konstant behöva tänka på min säkerhet.
Så dagens inlägg är en hyllning till blommornas allra härligaste och charmigaste moster-
solrosen!
Sköt om er!
-Anna

8 kommentarer:

  1. Så underbart! Blir lite "avundsjuk" på dina stockrosor, solrosor o allt som blommar HEEELA sommaren!! Har oxå solrosor, stockrosor...men de är långa o gröna, hoppas verkligen värmen kommer så de hinner slå ut ;o)
    Mina föräldrar hade en(!) egensådd solros i trädgården som var lika hög som mig, 170 cm över havet. Wow den var BIG! O vacker.
    Vilken underbar resa du gjort, ensam genom ett magiskt land! Ps, kontakta min syster om resa i afrika Ds (hint, hint)
    Klem Anna

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder från er fina trädgård, det blommar ju så att man blir alldeles glad bara av att se bilderna! Roligt att höra om din solrosförälskelse också, hur blommorna liksom har följt dig.
    Jag håller med om att bloggvärlden är full av inspiration och peppning, det är så roligt med alla nya kontakter man fått tack vare bloggandet. Och så många bra tips och idéer man får, det är ren glädje!
    Nu ska jag återgå till bullbaket, dags för gräddning. Skickar en god bulle genom cyberrymden till dig.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Alltid så fina bilder, Anna! Och solrosen är en tacksam modell... Verkligen fin! Det är ju alltid härligt med lite reseskildring inbakat också! Tack för att jag fick drömma mig bort en stund! Kram!

    SvaraRadera
  4. Härligt inlägg Anna och jag ler igenkännande åt din kärlek för solrosen. Jag delar ju samma kärlek och har ju dessutom haft glädjen av att kunna njuta av ett sådant fantastiskt fält med solrosor hela sommaren. Ett helt fält av solsken. Vilken lycka! :)

    Ja, bloggvärlden är sannerligen en underbar oas av värme, inspiration, kreativitet och glädje och jag känner tacksamhet över att få tillhöra den och möta så många starka människor fyllda med fantastiska historier. :)

    Ha en fortsatt fin dag bland alla dina vackra blommor Anna!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Solrosor är alltid vackra. Finns någon viss ståtlighet i dom. Eller hur?
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Å så vackra blommor. Solrosor är en av mina absoluta favoriter. Just nu är jag extra förtjust i de svarta solrosorna...

    Kram

    SvaraRadera
  7. Solrosor är verkligen vackra, och upplyftande på ett sätt.
    Vad intressant det vore att göra en "timelapse" på ett Solros fält och se hur blommorna följer solen under dagen. =o)
    Får pröva det en dag.
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej alla glada, goa tjejer som lämnat ett inlägg här! Stort tack för era fina ord, inte minst den goda bullen som du Elin skickade genom cyberrymden:-)Önskar jag kunde skicka en solros till er var och en!! Jag gör det i tanken iaf!
    Önskar er alla en riktigt skön torsdag kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera