Välkommen in för bok- eller restips!



fredag 8 juli 2011

Roadtrip på Gotland

Mysiga stenugnsbageriet Rute på Gotland Häftiga raukar i Kyllaj Vackra gården Gane Fin gårdsbutik på Gane gård
Samtliga foton: Bokcaféet i byn
Hej!
Hur har ni det idag? Semester eller jobb? Här nere regnar det men imorgon utlovas det sol igen!!
En av dagarna på Gotland satte vi oss i bilen och for norrut i riktning mot Fårösund. Några kilometer före kyrkan i Rute, längs väg 148, står det en skylt "stenugnsbageri" där vi svängde av höger. Snart såg vi en ny skylt och körde fram längs en mysig grusväg som ringlade mellan ombyggda lador och gårdar.
Uppe i en backe låg ett super mysigt bageri och café- Rute stenugnsbageri.
Vi åt sedan alldeles förträffligt gott bröd som vi doppade i färskost och olivolja och njöt av tillsammans med äppelmust. Solen sken och vi fick ett bord intill en stenmur i skuggan. Sonen skrattade bubblande nöjd.
Sådana stunder vill man bara trycka på pausklockan och stanna till för ett ögonblick.
Vi njöt 100%!
Men en utflykt med mig är ingen äkta utflykt om inte jag plötsligt så där vid ett lämpligt tillfälle uppger att jag sett en liten, liten omväg som vi bara inte får missa. För visst vill väl även sonen och maken få se några raukar när vi nu är på Gotland? Jo, det kunde ju inte maken neka och vips var vi på väg längs okända grussvägor rakt ut i "bushen". Sånt älskar jag! Att bara färdas längs vägar man aldrig åkt och lämna allfartsvägen bakom sig en stund för lite upptäckslusta!
En stund senare befann vi oss i den lilla orten Kyllaj och vilka fina raukar det fanns där!
Men en dagsutflykt är ju inte komplett om man inte får besöka åtminstone en mysig gårdsbutik också. Min syster hade sagt att jag inte fick missa Gane gård så dit bar det av. Gane gård ligger strax innanför väg 147, cirka 2,5 mil öster om Visby. Det visade sig vara en jätte fin gårdsbutik full av vackra inredningsföremål, krukor och en del växter.
Så det var dagens lilla Gotlandstips!
Nu inväntar vi snart besök av min svägerska med familj. Kul!
Trevlig helg!
önskar
Anna

3 kommentarer:

  1. Ååå en sådan dag, den innehöll ju precis allt man kan önska av en utflykt! Jag håller med om att det är helt underbart att göra små avstickare in i det okända. Rute stenugnsbageri har jag länge velat åka till, och efter att ha läst om ert besök där blev jag ju inte mindre sugen. Och gårdsbutiker är aldrig fel, denna ser ju hur mysig ut som helst.
    Jag är ledig idag, och har faktiskt en helt ledig helg framför mig. Idag tog jag med Klara och hennes kompis till ett badställe, och i eftermiddag kommer svärföräldrarna och fikar nybakta hallonmuffins. Sedan följer Klara med svärisarna hem, så det blir bara jag och Emil hemma över helgen. Maken har åkt till Dalarna för att segelflyga. Eventuellt åker jag dit över dagen i morgon men vi får se. Annars borde. jag nog fixa lite i trädgården i helgen.
    Hoppas att ni får en fin helg. Här regnar det lite av och till, men är varmt och skönt i alla fall.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Härligt härligt härligt!! Läste om Rute för en stund sen i et inredningsmagasin...o blev såklart sugen på att åka dit...jG oxå ;o)
    Ledig, första dagen på semestern faktisk o jag har njutit den max! Blev väckt av minsta barnet kl.7.30...som talade om för mig att jag var bølger = vågor runt ögonen!! hahaha, då om nån gån får man lust o stå upp!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  3. Härligt!
    Ja, det är underbart at ta de där små omvägarna, och vara på lite upptäcksfärd. Alltid finner man nåt kul att se på. =o)
    kram och ha en underbar helg!

    SvaraRadera