Välkommen in för bok- eller restips!



fredag 18 mars 2011

Vårminnen från Mallorca

En ny morgon gryr
Vår i ljuvliga Valldemossa Eftermiddagspromenad i Port Andratx
" Un bocadillo de queso con zuma naranja" Favoriten!
Samtliga foton: Bokcaféet i byn God morgon vänner!
Fredagen är här och framför oss väntar en helg!
Hurra!!!
Vad som också ligger framför oss om några veckor är en tripp till "ön".
Min favoritö här i världen,
Mallorca
Idag blickar jag tillbaka på förra årets vårresa dit. Sinnena kopplas på och plötsligt befinner jag mig i ett sömnigt Valldemossa en aprilförmiddag i fjol.
Detta är bergsbyn där kompositören Chopin tillbringade en kall vinter 1838-1839.
Vi är där tidigt på förmiddagen innan turistbussarna hittat upp för backarna.
I sakta mak flanerar vi runt bland de gamla stenhusen, hittar utkiksplatser över den omgivande dalen och bergen som får en att tappa andan varje gång. Apelsinträden bär redan frukt. Byn vindlar av trånga gränder, irrande vägar och uteserveringar. Husen är byggda i sten i traditionell sandfärg. Väggarna är smyckade av blomkrukor fyllda av färgprakt.
För fönstren hänger vita spetsgardiner. Här och där en gammal gumma med huckle på huvudet och förkläde. Gubbarna sitter på en bänk och diskuterar livets gilla gång.
Livet levs i stilla mak här i Valldemossa och byborna verkar till synes oberörda att deras by om eftermiddagarna ofta kryllar av turister.
Det är ganska kallt denna morgon och vi smiter in på ett café och bjuder den lille på gröt som vi har med oss och beställer in bocadillos (smörgås) med skinka eller ost samt kaffe eller färskpressad juice.
Jag dricker inget annat än juice på caféerna på Mallorca. För oftast är den färskpressad och så god att kroppen ler från topp till tå.
Nästa gång drömmer vi om att parkera bilen nedanför byn och vandra upp längs med slingrande stigar. Att få närma sig Valldemossa till fots, omgärdad av stenmurar, fruktträd och blomster är en dröm.
En annan dag skiner solen och värmer våra vinterbleka ansikten. Den värmer så mjukt, omtänksamt och försiktigt i april. Den är så välkommen att jag hamnar i lyckorus när vi går våra morgonpromenader och den skiner på oss. Vår morgonrunda är kuperad och slingrande. På ena sidan hus i vacker spansk arkitektur i vilsamma färgskalor och på den andra sidan grönskande ängar där får med bjällror om halsen betar intill mandel- och olivträd. Då och då hör vi det rofyllda ljudet av klingande bjällror.
Det är alldeles stilla denna morgon, vinden tycks sova och solen får regera i ensam majestät.
Det är en god morgon på Mallorca!
Önskar er alla en riktigt härlig helg!
-Anna

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Tänk att ni snart är där igen, det måste kännas otroligt skönt att ha denna resa att se fram emot. Jag skulle verkligen inte ha något emot att få lite vårsol på Mallorca! Jättefina bilder som vanligt!
    Hoppas att ni får en fin helg. Här har det snöat större delen av dagen, det var ingen bra början på helgen tycker jag. Men vi bortser från det lilla bakslaget (som ju hör våren till) och ser fram emot ledigheten. Efter en kebab-date med maken på lokala pizzerian ska vi nu ta lite fika framför TVn innan det är dags att hämta hem barnen.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Vackert o så härligt besrkivet!
    Längtar dit jag oxå, fast jag aldrig varit där!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  3. Häpnar, och drömmer mig bort. Vad ljuvligt att ha detta att se fram emot.

    SvaraRadera
  4. Tack för att du tog mej med tillbaks till ön! Jag har jobbat och bott några år på Mallorca och vill tipsa om ett fantastiskt utflyktsmål inför er kommande resa. En tur till Alaro och Castellet på klippan, det finns B & B, väl värt mödan att ta sej upp för berget på slingriga stigar där åsnor annars bara tar sej fram...

    SvaraRadera