Välkommen in för bok- eller restips!



måndag 7 mars 2011

Maldiverna, kamelsafari eller kanske Mallorca?!!!

Maldiverna- öarnas öar Savannens konung-lejonet Fotvandring på Madeira Kamelsafari i Tharöknen, Jaisalmer, Indien
Stillsamt byliv på Mallorca
Hej vänner!
Hoppas ni haft en skön helg och att nya veckan börjat bra! Här i södern doftar det numera vår om gräsmattorna och fåglarna kvittrar för fulla muggar och ljuset stannar allt länge om kvällarna.
Underbart men.....
min reslust avtar inte för den skull!!!
Så ikväll listar jag 5 resmål dit jag gärna skulle fara imorgon!
1) Maldiverna
Jag har inte varit dit ännu men kan det bli mycket mer sand, hav och solnedgång än vad man kan få där? För stillsamt? Inget problem för mig. Med en hög böcker, en skön solstol i skuggan, god mat och svalkande dricka så får det vara kavlugnt för min del. Lägg till sköna bad och en och annan siesta!
2) Safari
Nu var det några år sedan sist, 2006 i Kreuger parken i Sydafrika för att vara exakt. Men det var magiskt och alldeles underbart. Några år tidigare var det de vilda djuren i Kenya, Uganda, Zaire och Tanzania som besöktes. Att somna under tältduken, mätt efter en god middag och trött efter alla spännande intryck man fått under gamedrives på savannen under dagen är ngt alldeles speciellt och jordnära. Aldrig känns naturen så nära som då och att sedan på nytt få vakna till en rosa soluppgång, dricka en kopp tea under tystnad och göra sig iordning för ytterligare en safaritur. Det längtar jag efter ikväll!
3) Vandring på Madeira
Jag har aldrig vandrat på Madeira men av foton att döma ser det alldeles fantastiskt ut.
Skulle vilja snöra på mig vandrarskorna imorgon, hoppa i fleecetröjan och off we go!!!
4) Kamelsafari i Tharöknen, Indien
!998 reste jag och kompis K runt i norra Indien under en månads tid. En av höjdpunkterna och en plats jag längtat tillbaka till många gånger därefter, är den lilla ökenstaden Jaisalmer.
Vindlande gränder, enkla restauranger innanför fortets murar där vi serverades de läckraste av måltider. Detta är också kamelsafariturernas mecka. Under 4 dagar färdades jag på min fyrbente trotjänare Kings rygg. Varsamt bar han mig fram genom Tharöknen, på gränsen mot Pakistan. Vi sov under bar himmel i sovsäckar. Att det sedan mot alla odds började regna i öknen en natt och vi fick sno in oss i presenningar väljer jag att glömma.
Magiskt var ordet!
5) Vår på Mallorca
Nu längtar jag så mycket efter min favoritö Mallorca att jag knappt kan bärga mig till vårens resa dit. Blundar jag så känner jag vårsolens strålar på min kind, ser den prunkande grönskan framför mig under morgon promenaderna, känner dofterna av blomster i min näsa och bara, bara längtar efter stillsamt byliv och vackra miljöer!!!
Allt för ikväll! Vart längtar ni?????!
-Anna

6 kommentarer:

  1. Jag har varit på safari i Kenya och sett några lejon, och jag har oxå ridit kamel i Rajasthan (där Jaisalmer ligger), i Indien, så jag skulle nog gå för Maldiverna!
    Har bara varit på en enda sol och bad semester utomlands, och det var 5 dagar i Tonga. Nu när hösten ramlar in, längtar jag efter en härlig sol och bad semester i varmare strök. =o)

    SvaraRadera
  2. Anna, du gör så jag får ståpäls på hela armarna. Vilken härlig beskrivning och vackra bilder du bjuder på! Jag blir också så ressugen så det är konstigt att jag inte redan sitter på Landvetter...
    Jag hade utan tvekan åkt på safari! Jag hade inte heller tackat nej till någon vecka på Mallorca. God mat, mysiga gränder, värme och en hög böcker. Ja, vad kan en flicka mer begära?

    Ha en underbar tisdag! Här skiner solen som en tok! Jippie!

    SvaraRadera
  3. Just nu längtar jag tills min rygg slutar värka. Men en resa till Mallorca skulle vara underbart. Den ön har verkligen en fantastisk natur. Åhhh...vad jag längtar dit, kanner jag nu.
    Ha en fin Kvinno/semmeldag idag! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Jag slår ett slag för de 3 M!!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  5. Hej Anna!
    Tack för ett fint och drömskt inlägg! Själv längtar jag väldigt mycket tillbaka till NZ, eller varför inte efter att möta våren i Paris! Vi är alla mycket resesugna just nu, men pga min planerade USA-resa så får resten av familjen tyvärr stå tillbaka lite. Kanske planerar vi in en familjeresa till hösten.
    Visst blev det sushi till middag igår, vilken bra gissning! :)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  6. Hej alla glada, goa tjejer!
    Tack för era fina inlägg! Jätte kul att läsa!
    Nu väntar tea och ett avsnitt av Escape to the Country! Får se vilken del av England det för oss till ikväll!
    Kram till er alla från Anna

    SvaraRadera