Välkommen in för bok- eller restips!



måndag 21 februari 2011

Tulpanfrossa i orangeriet

Tulpanfrossa i orangeriet på Ulriksdals slottsträdgård
Spröda, ljuvliga tulpaner Egenodlade tulpaner på Ulriksdals slottsträdgård
Ett gult tulpanhav
Tulpaner och vackra krukor i orangeriet Samtliga foton: Bokcaféet i byn Hej vänner!
Hoppas ni haft en riktigt skön helg och nya veckan börjat bra!
Vi tillbringade helgen i Stockholm, tyvärr blev lilla familjen förkyld så helgen blev nedkortad och något vänbesök inställt. Trist men så kan det vara.
Då en stor del av vänkretsen och delar av familjen bor däruppe är det alltid fullt schema som gäller. På lördagen var jag tillsammans med goda vän B på ett av mina absoluta favoritställen i Stockholm- alltid inspirerande
Ulriksdals slottsträdgård.
De är experter på att skapa kreativa, inbjudande och alldeles förtrollande vackra miljöer.
Att en sommardag skutta runt i deras friland och välja mellan blommor i regnbågens alla färger är nog en av de mest livsbejakande aktiviteter jag vet. De kan det där med odling och det verkligen tokblommor i rabatterna.
Så här års möttes vi i mitt favoritrum, orangeriet, av radvis med växande tulpaner i från blekaste rosa till ljust gula toner. Solen sken in genom fönstrena och i hyllorna bakom tulpanerna stod rader av mina favoritkrukor i finstämda färger.
Så vackert och rofyllt och stämningsfullt.
En fika får man inte missa när man är där. Är man på besök en vardag ska man inte missa den alldeles fantastiska vegbuffén som de dukar upp i växthuset. Jag säger bara mums! En fröjd för såväl ögat som magen!
Allt för ikväll! Intagit kvällens teá och nu dags att sova bort förkylningsbacillusker! Ha en fin tisdag!
önskar
Anna

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt ställe! Jag har hört talas om det, men aldrig varit där. Jag tror att det ska bli en liten utflykt dit nån dag.Tack för tipset och krya på er vetja!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så vackert, det finns inte mycket som slår ett hav av tulpaner!
    Hoppas att ni börjar må lite bättre nu, det är inte roligt med dessa vinterförkylningar.
    Idag ska jag åka till lokala köpcentret och botanisera bland alla reaböcker, gissa om jag längtar!
    Krya på er!
    Kram Elin

    SvaraRadera