Välkommen in för bok- eller restips!



onsdag 23 februari 2011

"Främling på tåg"

Boken "Främling på tåg" av Jenny Diski Foto: Bokcaféet i byn
Jenny Diski Foto: Ulla Montan

Hej!
Ikväll följer ett boktips!
Det är underbara, välskrivna reseskildringen

"Främling på tåg-
Hur jag med vissa avbrott, dagdrömde och rökte mig runt Amerika"
författad av brittiskan Jenny Diski.

Kort om författarinnan:
Jenny Diski föddes 1947 i London, Storbritannien. Hon är enda barnet och växte upp med två psykiskt sjuka föräldrar i ett trasigt hem. Hon tillbringade delar av sin uppväxt på institution och föll in i ett drogmissbruk. En dag slutade Jenny Diski abrubt, blev sekreterare och senare lärare och på den vägen är det. Hon har skrivit ett antal romaner och är numera kulturskribent i Storbritannien.
Hon har en vuxen dotter och bor sedan en tid tillbaka i Cambridge med sin sambo.

Om boken:
Nej det var inte igår jag läste den här boken. Men när bloggvännen Elin nämnde en kommande USA-resa och jag plötsligt stod framför en av mina bokhyllor och sektionen för reseskildringar så slog det mig, denna bok MÅSTE jag tipsa om!
Det är en smått osannolik bok. En brittisk kvinna som är närmast folkskygg och osocial (Diski själv) och som hatar att lämna sitt hem.

Så här skriver hon i inledningen:
"Reseskildrare måste ta för givet att äventyr och möten kommer att infinna sig. De måste sätta sin tilltro till att det oundvikligen händer något.
Jag är över huvud taget inte mycket till resenär. Jag reser för att vara stilla. Jag vill befinna mig på eller röra mig över tomma vidder under förhållanden där ingenting kommer att hända. När jag åker på semester vill jag ha en tom strand och en fri horisont."

Inte heller tycker hon om att flyga utan
"Det ena leder till det andra. Jag hade just ägnat tre veckor åt att korsa Atlanten ombord på ett lastfartyg som fraktade 25 ton pottaska"/.../

I boken får man följa Diski på hennes tågresa runt den amerikanska kontintenten. Hon närmast kedjeröker sig runt USA och en rad spontana möten och skådespel utspelar i tågens nedsmutsade, slitna rökkupéer där medpassagerare inte sällan berättar sina livshistorier för Diski, en främling för dem. Det är också en resa i författarinnans ungdomsår och de enformiga timmarna längs med enorma vidder bjuder in till reflektion och eftertanke.

Diski är en oslagbar iakttagare, lika skoningslös i sin bedömning av andra som av sig själv. Humorn är aldrig långt bort och det är en tågresa man sent glömmer.
Klart läsvärd!
4+ teakoppar

Jag önskar er god läsning!

-Anna

4 kommentarer:

  1. Härligt! Tack för tipset!

    Jag har seglat in i en ljuvlig läsperiod. Ibland tappar man lusten att läsa, men nu pulserar det böcker i mina ådror igen! Jippie!

    Ha det gott! Kram Lena

    SvaraRadera
  2. God morgon!
    Det låter alldeles underbart Lena!Bokläsning sker lätt i perioder. Bland det härligast att hamna i är sommar-slukar-bok-period tycker jag! Gärna av deckare och gärna i en skön solstol under ett parasoll!
    Må så gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Toppentips, jag blev verkligen sugen på att läsa boken och har satt upp den på min beställningslista. Den ska helt klart läsas innan min resa!
    Jag köpte en presentbok och en kokbok på bokrean härom dagen, mer än så blev det inte. Det finns ju egentligen massor att köpa men det var inget som kändes så där superlockande just då. Man måste ju inte handla bara för att det råkar vara rea.
    Nu ska jag göra mig i ordning inför ännu en natts jobb, sedan är det bara helgen kvar innan jag går på sportlov.
    Ha en fin torsdagkväll!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Hej Elin!
    Många jobbnätter i rad för dig just nu! Skönt med sportlov sen! Det har inte blivit ngn bokrea för mig i år. Har en hög som väntar på läsning just nu, så inte värt att låta den växa sig alltför hög! Läser just nu Alakoskis andra roman. Det är ingen favorit, hade höga förväntningar på henne och jag gillar nog helt enkelt inte språkbruket i den. Temat är intressant och hon verkar mkt insatt i ämnet, till stor del självbiografiskt vad jag förstår men den blir lite tjatig tycker jag. Droger och missär, missär och droger. Var är ljuset i tillvaron, kanske kommer det eller också är det hela poängen, hur tuff tillvaron kan vara för en del? Längtar efter en riktigt skön bok nu!
    Kram Anna

    SvaraRadera