Välkommen in för bok- eller restips!



fredag 24 september 2010

Gott & blandat läspåse till helgen!

Hej!
Så har det hunnit bli fredag och jag tänkte avsluta veckan med några boktips. Idag blir det några verklighetsbaserade böcker som jag presenterar. Samtliga tre skildrar gripande levnadsöden och är lättlästa. Kanske något för helgen?!
Ut ur mörkret av Linda Caine & Robin Royson (2003) Detta är en bok som är svår att släppa från första till sista sida. Linda Caine är en tillsynes lycklig medelålders kvinna gift med en man som hon älskar och har två barn med och boendes i ett fint hus. Destruktiva tankar tar dock över hennes liv och hon är stundtals självmordsbenägen. Linda får hjälp av psykoterapeuten Robin Royson som engageras av Linda och hennes kamp. Tillsammans beger de sig ut på en resa i Lindas inre värld för att se vad det är som hon lyckats skjuta undan så kraftigt under så lång tid. Upptäckten är fruktansvärt plågsam för Linda och svår att leva med. I boken får man följa Linda, hennes familj och den engagerade personalen kring henne i en kamp som man länge undrar hur den ska sluta. 4 teakoppar Glöm att ni har en dotter av Sandra Gregory & Michael Tierney(2002) Stark, osminkad skildring om en ung brittiskas tid i thailändskt- och brittiskt fängelse efter att ha gripits smugglandes heroin. Till skillnad från många andra böcker med liknande tema, nekar inte Sandra Gregory till sin skuld. Läsvärd.
4 teakoppar De bortglömda barnen av Kathy Harrison (2003) En färgstark och gripande skildring om ett antal barn som fått en fristad hos fosterhemsmamman Kathy Harrison och hennes familj. 3 + teakoppar
Avslutningsvis vill jag önska alla en riktigt skön helg!
I nästa vecka ska jag ta er med till landet "downunder"!
-Anna

3 kommentarer:

  1. Hej Anna,
    Kul att du hittade min blogg och lämnade ett fint avtryck!

    Australien är ett vackert land - en mångfasetterad kontinent. Man inser inte hur stort landet egentligen är - åker timtal med bilen och ser på kartan att man inte åkt långt alls ;-)

    Har inte sett mycket av Oz ännu, men det blir väl i framtiden hoppas jag! Mitt favoritställe här i sydöstra Qld är Mt Tamborine.

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  2. Hej Anna,

    Tack för din hälsning idag. Vi har haft en helg bestående av ishockeycup för sonens lag och TV, en helt ok blandning och faktiskt det enda vi orkade med! Men nu är måndagen här och det känns bara bra tycker jag. Jag började dagen med levande ljus och glögg, inte dumt alls!

    Jag ser fram emot att få läsa om Australien. Har du varit i Perth? Vi var på väg att flytta dit för några år sedan när vi bodde i NZ (min man fick ett jobberbjudande från ett företag där), men tyvärr blev det ändrade planer. Men vem vet, kanske nån gång i framtiden...

    Önskar dig en fin start på veckan, själv ska jag ta lite mer glögg! :)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Pernilla- Ja visst är det ett närmast ofattbart stort land! Du har mkt att upptäcka, spännande att bo där!

    Elin- Har tyvärr inte varit i Perth med omnejd ännu. Den västra sidan återstår att se! Den ska vara så fin! Så spännande att ha fått jobbförslag där! Kanske har den (Perth) ngt gemensamt med NZ i att den ligger så avlägset och far away från resten av världen? Ska finnas riktigt fina vinddistrikt i sydvästra hörnet.
    Får lite julkänsla när du nämner glöggen!!!

    Ha en bra dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera