Välkommen in för bok- eller restips!



måndag 27 september 2010

En tripp "downunder"!

G´Day!
Så har vi en ny vecka och höstmörkret börjar så smått smyga sig på. Då ökar min reslust närmast lavinartat dag för dag. Den ligger inte helt i träda sommartid heller men för varje grad som temperaturen sjunker längtar jag allt mer bort -långt bort!
En dag i januari 2001 landade jag i ett soligt Melbourne. Det var starten på en lång kärlekshistoria som varar ännu idag. Under 4 månader kuskade jag fram på Greyhoundbussar längs med kuster och inland. Jag färdades längs med östkusten upp från Sydney till Cairns och en bit norrut därtill, upp till de häftiga regnskogarna vid Cape Tribulation. Jag besökte "Crocodile Dundees" hemtrakter längst upp i norr samt färdades längs med havet från Melbourne till Adelaide, via ön med det härliga namnet- Kangaroo Island samt en och annan nationalpark.
Jag föll handlöst för Australiens vidder, ljuset, färgerna, "outdoor-livsstilen" och människornas gästfrihet och inte minst "no worries mate"-mentalitet! Det har blivit ytterligare två resor efter det och jag har redan den fjärde resans rutt klar i huvudet! Det västra hörnet återstår att upptäcka!!
Idag blir det 3-i-topp-lista och i kommande inlägg ska jag skriva mer om de olika ställena!
3 favorit stränder:
  • Manly Beach, Sydney -att ta färjan över till Manly en solig söndag eftermiddag är svårslaget.
  • Brighton Beach, Melbourne -för de färgglada badhytterna och vyn över Melbournes stadssiluett.
  • Whitehaven Beach, Whitesunday Island, Queensland - så nära en paradisstrand man komma!! 6 kilometer pudervit sand omgärdat av tropisk grönska.
3 spännande platser att besöka:
  • Kangaroo Island, South Australia - djur, natur, camping och äventyr! Allt samlat på en ö!
  • Noosa Beach, Queensland- härlig sommarort med viss glamourkänsla. Vandrarhem i en gammal charmig villa på en kulle samt fina stränder och en nationalpark att ta morgonpromenaden i.
  • Byron Bay, New South Wales- En salig blandning av människor (surfare, hare krishnas, backpackers, kändisar) i denna charmiga, välbesökta ort. Landskapet en bit innanför Byron Bay är så vackert att man på studs skulle vilja slå sig ner och aldrig resa vidare.

Jag önskar er en bra start på den nya veckan och härliga resdrömmar!

-Anna

3 kommentarer:

  1. G´Day mate!

    Vilken otrolig resa du gjort, du har ju sett hur mycket som helst av landet även om det såklart finns massor kvar. Jag ser fram emot att få läsa mer om Australien så småningom. Jag skäms över att säga att jag inte har rest runt något där alls, trots att jag bott så nära. Men visst ska det bli av nån dag!

    Livsstilen och mentaliteten är något som NZ och Oz har gemensamt, och jag älskar det! Människorna är så öppna och lättsamma och tar dagen mer som den kommer, där har vi alla nåt att lära.

    Hoppas att ni har haft en mysig dag, här har vi äntligen sjunkit ner i soffan efter en dag fylld av aktiviteter.

    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Anna,
    Visst är Byron Bay helt otroligt vackert - där skulle jag vilja ha en sommarstuga ;-) Vi bor 30km söder om Brisbane så det är inte så fasligt lång till Byron.

    Boken "At Home with Country" är en mysig inredningsbok, 160 sidor av "godis". Vackra bilder på hus och inredning. Mums :-)

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  3. Hej Anna,
    Här har regnet öst ner i dagar...men idag vaknade jag till en vacker vårdag. Sol och klarblå himmel. Det ska bli +22° - och risk för regnskurar. Ja, ja... Just nu är det fint i alla fall ;-)

    Mina favoritmånader... Jag gillar allt som inte är december, januari och februari - när det är som varmast o fuktigast... Tycker vintermånaderna är härliga för då är luften kall o klar på kvällen plus att jag kan dra på mig tjocktröjan ifall jag är lite frusen!

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera