Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 13 oktober 2016

It´s a mans world






Hej vänner!
Hoppas ni haft en bra vecka, helgen är snart här.
Skönt!
Här väntar familjeliv varvat med en utflykt till den danska huvudstaden.

Ja så var alla nobelprisvinnare utsedda.
Samtliga män.
Grattis alla enastående män, ni förtjänar säkert ert pris.
Fast jag undrar om det verkligen inte finns några lika enastående kvinnor som kunde fått
priset?
Inte en endaste? 
Inte i kemi, fysik, ekonomi, litteratur, medicin...
Nej, tydlligen inte.
För egen del kan jag leva med det.
Men jag tycker att det är sorgligt vad det sänder för signalen till våra unga flickor och pojkar.
Att pojkar kan bättre än flickor.
I alla fall så värdesätts deras prestation högre, i de stora sammanhangen.
Undrar om det får fler tjejer att vilja läsa naturvetenskap....
I år kommer jag hoppa över att titta på Nobelfesten. 

Bob Dylan får litteraturpriset, en aning svårsmält.
Jag tror jag tar och glömmer detta år och börjar läsa en ny bok av Joyce Carol Oates istället.
Imorgon är en annan dag...

Kram Anna

1 kommentar:

  1. Ja så himla märkligt! Känns som ett aprilskämt...håller med dig, vi glömmer detta år!
    Kramis, Titti

    SvaraRadera