Välkommen in för bok- eller restips!



tisdag 15 maj 2012

Kvällspromenad i trädgården

Äppelblom ikväll

Magnoliaträdet intill vår gamla byskola

Ormbunkar på väg att slå ut- magiskt!

Mera äppelblom i vackra maj

Hemma hos Mr & Mrs Bird

Tulpanfrossa på hemmaplan
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej vänner!
Ikväll får ni följa med mig ut i trädgården en liten sväng.
Jag är alldeles slut ikväll, intensiv jobbdag och galen huvudvärk i kombination.
Att då få strosa runt i trädgården en stund efter att den lille somnat med kameran i ena handen och vattenkannan i den andra, det gör underverk!

Jag dras numera alltid till växthuset likt en magnet.
Därinne är det skönt oavsett solsken, blåst eller regn.
Tomatplantorna växer så det knakar. Underbart att få följa!
Utanför stannar jag till en stund och beundrar de ljust rosa tulpanerna som
glädjer mig så mycket.

Promenaden går vidare ner till trädgården belägen utanför vardagsrummet.
Det gamla knotiga äppelträdet yttrar sina vårkänslor genom att blomma rikare än någonsin.
Dess färger är bedövande vackra.

Jag vänder om och går i riktning mot uthusen. Här i slänten växer det ormbunkar.
Är det inte närmast ett mirakel att följa dess resa från ihoprullad till utslagen växt?

Jag suckar då och då över den kyliga vårluften.
Men kanske är det priset vi får betala för den
prunkande grönska och färgprakt vi får ta del av så här års?
Kanske väntar oss en makalöst varm sommar. En sådan där sommar som alltid tycks regera i deckarna. Där asvalten kokar och samtliga kommisarier har svettfläckor under armarna och den svenska befolkningen närmast beskrivs bo på stränderna för att hantera hettan.
Kanske är det en sådan sommar vi har runt hörnet?!

Njut kvällen!
Kram Anna

13 kommentarer:

  1. Ja a...precis en sån sommar har vi i vente!!
    Härlig rundtur i din trädgård, trivs som alltid i dina bilder o din text.

    Här smälter snö o is undan i rasande fart...men ännu ära det ca 1 meter is över den lilla bäcken som rinner genom trädgården.

    Ska som du, en em/kväll ge mig ut på fotorunda, ska bara hitta lusten först!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  2. Åh Anna, en meter kvar av is över er bäck. Kära du, ni är tålmodiga. Jag borde inte klaga över att det inte är värmare här!! Hoppas du hittar inspirationen att ta en liten trädgårdsrunda hos er!
    Stor kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ja det kan nog vara en sådan som väntar runt hörnet! Jag hoppas att juni är fint, det är då jag ska vara i Sverige :-) Här har det återgått till lite mer normala temperaturer efter 30 grader förra veckan.
    Tycker Mr and Mrs Bird hade ett väldigt sött hus förresten. Kram!

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna att det är en sådan sommar!

    Å vad vacker och frodigt ni har det. Det ser skönt ut ;)

    En snabbis ikväll, kommit hem sent men ville säga hej och skicka en kram!

    SvaraRadera
  5. Åh så mycket fint du bjuder oss på. Vilken trädgård du har. Härligt!

    SvaraRadera
  6. Kvällspromenad i trädgården är väl ändå bland det bästa som finns. Den där tystnaden...bara lite fågelkvitter! Det njuter jag också av :o)
    Flera gånger varje dag går jag en runda i nya trädgårdslandet. Har det möjligtvis kommit upp nåt mer? Hur kul som helst att följa när det spirar. Det ända som inte sticker upp ännu är squashen.
    Efter min helg i Malmö kommer jag nog att bli förvånad över hur mycket det har växt. Vi ha haft ordentligt med regn och nu kommer värmen....då tar det fart!

    Tusen tack för ditt fina mail igårkväll! Så vi säger...tredje gången gillt ;o)
    Ha en underbar långhelg och njut den!
    Kramar
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Hej tjejer!
    Tackar varmast för era fina hälsningar! Christina, svensk kanonsommar beställd med ankomst juni!!! Då bör vi alla pricka in några soliga, sköna veckor!
    Ulrika, håll i hatten denna helg kommer det fullkomligt att explodera i våra land!!
    Tjohoo!!!
    Stor kram Anna

    SvaraRadera
  8. Hej Anna!

    Tack för att vi fick följa med på en härlig kvällsrunda i er vackra trädgård. Underbara bilder ackompanjerat till målande ord. Det känns som om jag satt på din axel där du vandrade runt med din kamera.

    Det är en fantastisk tid just nu. Jag stortrivs och mig gör det inte speciellt mycket att det har varit en kylig vår. På det viset har vi fått njuta av en lång och blommande vår. I lagom takt. Så jag njuter av solen och dansar i regnet. Nu och en månad framåt är den allra bästa tiden tycker jag. Kvällarna som blir ljusare och varmare. Då sommaren är som bäst i mitt tycke. Så fort vi har passerat midsommar går vi mot mörkare tider och dagarna blir kortare igen. Jo, jag är nog galet förälskad i denna månad och tid. ;)

    Och visst kommer vi att få en varm och skön sommar Anna. Fattas bara annat. ;)

    Ta hand om dig vännen, njut av långhelgen (få du också njuta v extra lediga dagar?) och av dina kvällsrundor i trädgården.

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
  9. Hej Lotta!
    Tack för härlig kommentar! Du har helt rätt i att blomsterprakten består längre om inte värmen är så påtaglig under våren. Det ska jag ta till mig!
    Ja det är ljuvliga veckor vi har framför oss men jag älskar senare delen av sommaren också, oavsett om det blir mörkare. Det är ofta en fylligare värme om kvällarna då och fortfarande känns hösten och vintern avlägsen.
    Ljuva sommartid!
    Här blir det jobb imorgon men sedan ledig!
    Njut helgen fina Lotta!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Åh ja, låt hoppas på den den varma härliga sommaren! Kan vi verkligen behöva, idag har det ju varit verkligt ruskigt med hagel, regn och blåst. Bara korta stunder solsken här hos oss:(
    Men precis som du säger, kanske har vi extra grönt nu ... då får vi väl ta det med ro.
    Tack för att du så ofta kikar in hos mig och lämnar avtryck, värmer alltid lika mycket:)
    Ha en fin helg!
    Kram Suz

    SvaraRadera
  11. Underbara bilder från er trädgård Anna, jag njuter verkligen av att se hur det växer och prunkar hemma hos er! Jag håller med om att ormbunkens tillväxt är otrolig att följa. Efter våra år i NZ kommer ormbunken alltid ha en speciell plats i mitt hjärta, det slog mig just att det är märkligt att vi inte har någon i vår trädgård... Detta måste jag se över! :)

    Maj har inte varit någon vidare månad vädermässigt här hos oss, men det har faktiskt inte stört mig så mycket. Visst hade det varit skönt med lite mer solsken och värme, men det känns som att jag har kunnat njuta lite ändå. Vi har låtsats att det är höst och har tänt huset fullt av levande ljus på kvällarna, suttit här i våra soffor och sett regnet slå mot fönstren. Mysigt på sitt sätt! Idag har det i alla fall varit soligt och vackert här, hela sexton grader var det på eftermiddagen.

    Era rosa tulpaner är ljuvliga! Vi har några gula och röda som just börjat slå ut i vår trädgård, men jag ska gräva ner fler lökar i år. Det blir helt klart en massa rosa!

    Visst hoppas vi på en riktig "deckarsommar" i år! Jag kände direkt hur jag kastades in i en Mankellsk deckarvärld, och där trivs jag ju så bra!

    Ha en fin helg Anna, hoppas att ni får sol och värme i massor!

    Kram Elin

    SvaraRadera
  12. Hej Suz och Elin!
    Tack för fina hälsningar!
    Suz, hoppas solen hittar upp till er imorgon! Vi har haft ganska hyfsat nere hos oss. Till helgen kommer skön värme!!

    Elin, jag önskar er en massa sol och värme nu! Du är duktig på att vända det trista till något positivt. Mysigt med tända ljus!!Så ormbunkar är vanliga på NZ! De är vackra men ändå anspråkslösa.
    Önskar dig en fin fredag imorgon!

    Kram till er båda! /Anna

    SvaraRadera
  13. Ph, vad massa fint ni har i trädgården!!
    Hoppas verkligen ni får en varm och fin-fin sommar!
    Särskilt i Augusti då jag hoppas besöka hemlandet. =o)
    kram

    SvaraRadera