Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 8 mars 2012

Dörr på glänt

Dörren in till mitt arbetsrum

Ett kort att glädjas över

Tydliga vårtecken- tussilagos!
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej vänner!
Hur har er torsdag varit?
Här har temperaturen äntligen stigit igen utomhus, vinden avtagit och snön smält (ja, vi vaknade till vit gräsmatta imorse).
Vad mer kan man önska en torsdag i mars?
Imorgon återgår vi också förhoppningsvis till jobb och dagis igen.
Hurra!
Som bonus är det dessutom fredag!!!

Ikväll får ni kika in i mitt arbetsrum. Så här års när det är mörkt skrivs de flesta blogginlägg inifrån vardagsrumssoffan men när jag arbetar hemifrån eller sitter och skriver så blir det oftast
från min mysiga skrivhörna.

Skrivbordet och karmstolen i gustaviansk stil tog jag över efter min syster när jag och mannen flyttade in i vår mysiga lägenhet i Vasastan, Stockholm. Jag jobbade deltid en period och satt och frilansade ungefär en dag i veckan. Det var en lycklig period. En tid av guldkant på vardagen.
De morgar jag hade skrivdag inledde jag med att följa mannen genom Vasastans 
lilla Paris, ner till pendeltåget vid Karlsberg. Man passerar tjusiga husfasader i de mildaste och vackraste av färgskalor. Det är stundtals kuperat och består av en skön blandning av träd, grönska, små butiker och förstås stadspuls, om än i "lagom" tempo.

Tillbaka i lägenheten kokade jag en kopp tea och satte mig vid skrivbordet i sovrummet, alldeles intill ett gigantiskt spröjsat fönster med utsikt in mot en vacker innergård.
Så var det bara att starta datorn och låta tankarna flyga fritt, likt en citronfjäril.

I mitt Skånehem blickar jag ut över innergården från min skrivplats. Utanför det ena fönstret prunkar röda rosor sommartid. Utanför det andra har vi planterat vita rosor som vi hoppas ska ta sig till sommaren.
Två miljöer så vitt skilda, men båda så inspirerande.

I onsdags hämtade jag posten sent och möttes av den finaste av överraskningar.
En alldeles underbar vårhälsning från fina Lotta. Ett vackert kort var medskickat (det med pärlhyacinter) som ska ramas in och sättas upp på väggen i mitt kombinerade arbetsrum och gästrum.
Ännu ett tecken på all värme, glädje och positiva anda som dominerar bloggvärlden.

Så slutligen vill jag dela med mig av ett foto av årets första tussilagos som plockades häromdagen. De får stå i en av våra äggkoppar från den fina, lilla byn Fornalutx på Mallorca som en påminnelse om att vi snart är där igen.
Det kryllar av färska apelsiner på ön nu vilket innebär chans på
färskpressad juice.  

Min mamma berättade idag att mandelträden fortfarande blommar! De hade inte blommat över när de anlände i början på februari utan blomningen är tvärtom sen i år. Kanske, kanske att det finns lite mandelblom kvar till vi kommer.

Jag önskar er en härlig fredag imorgon!
Kram Anna

Ps. Sista chansen att anmäla sig till bokutlottningen imorgon!!! Jag drar vinnare på kvällen! Alla är lika välkomna att delta förstås!

7 kommentarer:

  1. Tussilago minsann, så härligt!

    SvaraRadera
  2. Åhhh, skrev nyss en lååång kommentar som bara försvann. det är så irriterande då det händer. Undrar var alla de där försvunna kommentarerna tar vägen? Finns det en internet-soptipp?

    Hur som helst ville jag bara säga hur mycket jag njuter av dina alltid lika underbara bilder Anna. Tack för att du tar oss med till din skrivplats både genom text och bild. Kombinationen gör att jag kan föreställa mig dig där skrivandes och skapandes. Tack för glimten!

    Och tussilago. Finns det ett soligare vårtecken än just tussilago? Jag hoppas att det sista av den onödiga snön försvinner idag (förhoppningsvis var det vinterns sista försök)så att jag återigen kan bege mig ut i trädgården. ;)

    Skönt att höra att ni mår bra igen och åter är på benen. Nu hoppas vi att förkylningar håller sig borta. Åtminstone till hösten. ;)

    Tack för ditt fina mail Anna och visst kom det fram som det skulle. ;)

    Ta nu hand om varandra och njut av en solig och varm helg (enligt utsago). Känns passande då vi ska kika på växhus i helgen. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!

    Skönt att höra att sjukstugan är över!

    Vilket ljuvligt arbetsrum du har, jag förstår att du trivs där! Och dörren är ju to die for, helt underbar!

    Tänk att ni redan har tussilago, här hos oss känns det avlägset. Men tiden går fort och snön smälter bort mer och mer.

    Jag förstår att ni längtar efter mandelblom och solvarma apelsiner, det låter som rena drömmen. Det är verkligen härligt att ha en bokad resa att se fram emot, man njuter liksom i flera månader innan.

    Nu är det dags för en kopp te och lite kokboksläsning, jag behöver tanka matlagningsinspiration inför kommande vecka då vi får gäster. I helgen blir det nattjobb, och denna gång missar jag pga detta en hel massa roliga aktiviteter. Känns lite surt, men samtidigt är jag ju så glad över mitt roliga jobb. Man får ta det onda med det goda ibland.

    Ha en fin helg, njuuut av våren!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Det kändes som hemma direkt när jag läste ditt inlägg!!

    Tussiloag..finns det något mer vårlikt!

    Vi fick snö här i Kinna också. Men snart är den borta hoppas jag!!

    Kram och ha en fin fredag :)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar dina bilder, dina texter!

    Det är så härligt att ta del av tankar, foton, vardag, resor och bra böcker. Ditt arbetsrum...wow! Dörren inspirerar till fantasi och att få öppna den på vid gavel ;)

    Skönt att ni mår bättre!

    ha en underbar helg!

    Kram

    SvaraRadera
  6. tussisar, så vårigt underbart!
    O den fina vägbesksivningen du berättar om!
    mallorca ja, vi ser o ser...o ser lite till, men kan inte bestämma oss om när o hur. När reser ni neråt?

    Klem Anna

    SvaraRadera
  7. Åh, det där kortet med pärlhyacinterna alltså...fantastiskt fint !!!

    SvaraRadera