Välkommen in för bok- eller restips!

onsdag 12 oktober 2011

Vandring ovan molnen

Vy över byn Alaró, Mallorca

Tramantuna bergen

Vy från Castell de Allaró utöver omgivningarna

Mur kvar på kastellet
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej vänner!

Tack för fina kommentarer till mitt förra inlägg. Jag har försökt göra ett nytt inlägg därefter men föräldrarnas dator har siesta stor del av dygnet och har strejkat. Men nu så!! Ett litet inlägg från dagens fantastiska utflykt.

Dagarna här nere går i ett härligt, makligt tempo. Frukost med färskpressad juice, tea/kaffe, smörgås och kokt ägg följs av någon utflykt. Igår var vi på en alldeles underskön plats, en ny favorit för mig. Återkomer med foton och inlägg därifrån.
På sena eftermiddagarna packar vi in oss i bilen och far ner till stranden för salta bad. Lilleman har upptäckt glädjen i att bada i vågorna och vi återvänder hem med sand överallt.
Middarna äts utomhus medan solen sänker sig bakom bergen.
Ja, så somnar vi  med öppna fönster och vaknar nästa morgon till ljudet av fårens bjällror och så väntar ännu en frukost och en ledig dag på ön.

Imorse packade några av oss in i bilen och for österut. Motorvägen låg alldeles öde till vår stora förvåning. Senare visade det sig att det var helgdag på ön.
Efter att vi svängt av från stora vägen väntade små, smala vägar ringlandes genom olivlundar, fårhagar och små byar. Strax efter Santa Maria, där caféerna som badar i morgonsol redan var fullsatta av lediga bybor och förbipasserande cyklister, svängde vi av mot den lilla byn Alaró, vilande under de mäktiga Tramantuna bergen. Trånga, trånga gator, vacker stenbebyggelse och i fjärran, vårt uftlyktsmål- Castillo de Alaró.
Efter en hisnande bilresa längs alldeles för smala vägar upp mot parkeringen vid en restaurang (detta gör vi aldrig om! På nervägen fick jag kliva ur och leka trafikpolis när vi fick möte- först fick man backa i uppförslåt och sedan vifta fram de andra bilarna förbi vår där det bara var centimetrar till goda, sista svängarna nerför joggade jag framför bilen för att vara redo vid eventuella kommande möten-crazy!!) klev vi ur bilen i en dal belägen ovanför Alaró med en bedövande utsikt.

Så inledde vi vandringen upp till det gamla kastellet. Vi var ute tidigt och solen var ännu inte så stark (29 grader visade bilen på hemvägen!), vi vandrade längs gamla grusvägar jämte pinjeskog och med Tramantuna bergen omkring oss. Nedanför blev restaurangen inhyst i en gammal finca (gård) allt mindre och mindre. Bjällrorna från fåren var ständigt närvarande. Efter en knapp timme påbörjade vi slutetappen upp till kastellet. Utsikten där uppifrån var bedövande. Vi såg havet i tre riktingar, berg och dalar och i en dalgång, en vacker gammal gård. Kanske ett kloster en gång men nu ngt annat, av poolen att döma. När vi klättrade nerför bergssluttningen igen möttes vi av horder av lediga mallorquiner. Det visade sig vara helgdag i Spanien idag. På restaurangen beställde vi in  bocadillos de queso och fick in gigantiska tallrikar fulla av färska ostsmörgåsar doppade i olivolja. Mums!

Efter en stunds siesta hemma bar det så av til stranden igen. Vi kom vid 16-tiden då värmen sjunkit ngt och for hem vid 18-tiden. Oktober på Mallorca kan vara alldeles fantastiskt och detta år är inget undantag. Varmt och skönt och med en 24,25 grader i havet.

Over and out från ön!
Sköt om er!
-Anna

1. Anna, wow helt enkelt! WOW!

Du beskriver det så härligt att jag kan tänka mig att man bara vill stanna kvar ;)

Ljuvligt!

Kramar

2. Våra grannar brukar åka till Mallorca runt okt.månad och de säger också att det är alldeles fantastiskt. Man har nästan hela ön för sig själv ;o)
    Jag har ju definitivt blivit ännu mer sugen nu efter att ha sett dina fina bilder och hört beskrivningen :o) Satsar på nästa höst!!

Fortsätt o njut och tack för solen till mig, den värmde ;o)
    Kramisar
    Ulrika

3. Anna! Vilken fantastisk reseskildring! Du får mig att känna det som jag var med på ett litet hörn på er utflykt och framförallt får jag lust att packa väskan och ge mig av till Mallorca ögonaböj. Och vilka bilder! :)

Ni verkar ha det helt underbart och njuter av livets goda till 100%. Härligt! :)

Sköt om er!

Kram Lotta

4. Åååh Anna vilken härlig utflykt jag fick följa med på denna gång! Även om själva bilresan kanske var lite väl spännande så kan jag tänka mig att det var en upplevelse för livet att få se allt detta vackra.

Jag blir så glad att höra att ni har det bra, att det är varmt och skönt och ni kan njuta av det ni har längtat. Ser fram emot att få läsa och se mer från er resa så småningom. Mallorca i oktober verkar ju vara en höjdare!