Välkommen in för bok- eller restips!



söndag 25 september 2011

Indiansommar i södern

Ankomst stranden söndag em

Sol. sand och hav

Förmiddagsfika hos goda grannar

Kväll på skånska slätten

Kvällspromenad genom päronallé
Samtliga foton; Bokcaféet i byn
Hej vänner!

Söndagkväll. Tända ljus, skön musik och helgens fotoskörd på dataskärmen.
Härligt!
Hur har er helg varit? Har ni också fått njuta av de härligaste indiansommardagar man kan tänka sig?
Jag hoppas det!
Idag har varit en sådan där söndag som jag bara kunnat drömma om ibland.
Att få vakna upp med sin familj till en oplanerad dag, det är dimmigt ute men med vetskapen om att den snart kommer att skingra sig och blå himmel ta över. Gott humör, mysig frukost.

Morgonpromenad ut bland fälten och spontanfika i äppellund hos de goaste av grannar.
Lycklig son som skrattar och tjoar medan han försöker hänga med i granndotterns spännande upptåg.

Följt av husmålande, mannen högt upp på stege, son som sover sött i skuggan av parasoll och jag som målar stalldörrar på innergården av glatta livet. Lättnad över att äntligen få målningen avklarad och samtidigt lycka över att det blir så fint.

Så det bästa av allt, det jag väntat på hela dagen, ja kanske hela helgen eller varför inte hela veckan;
eftermiddag på stranden!
När vi promenerar genom sanddynerna ser vi det plötsligt!
-havet!!!
Dagen till ära glittrande som den finaste av ädelstenar. Det är något så ovanligt som vindstilla.
Vi dukar upp filt, kaffe, röda äpplen och sandleksaker åt sonen. Mormor är med och alla fyra njuter vi maximalt. För det är det där med att det är september och det lika gärna skulle kunna blåsa höststormar, regna eller bara vara gråmulet.
Vi köper med oss pizza hem och efter det väntar så kvällsrunda med hunden.
Kvällsrundan tar oss på en tur bland guldglimmande fält, vi promenerar favoritsträckan. Den som går genom en päronallé och när vi når dess högsta punkt skymtar vi havet.

Ni minns väl att jag utsåg september till min nya favoritmånad. Den utnämningen står kvar!!!

I nästa vecka ska ni få se fler foton från växthuset som växer fram i vår trädgård.
Önskar er en god start på nya veckan!
-Anna

6 kommentarer:

  1. Det låter som den mest fantastiska och perfekta dagen! =o) Älskar såna dagar. Jag ser ju havet från huset, men att traska sig ner till stranden blir alltid lite extra lyxigt.
    Hoppas ni får en lika fin vecka som ni fick helg.
    kram

    SvaraRadera
  2. Du har just beskrivit den perfekta dagen, vännen! Underbara bilder! Jag ser på min telefon att indiansommaren kommer att hålla i sig hela denna veckan och jag som bokade flygbiljett till Mallorca igår... Hihi. Jag får med mig min lilla mamma och vi åker tidigt i morgon tisdag och hem nästa onsdag. Vi kommer att hyra bil när vi kommer ner och sen får vi se var vi hamnar! Jag har ju din lista och jag ska njuta av den fina ön...
    Kram från en semesterbehövande bloggkompis!

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk berättelse, bara päronlund! jamen alltså...hur exotiskt kan det bli!!
    Känner mig verkligen upprymd av din söndag o ännu mer sugen på en flytt till sydligare breddgrader!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  4. Åååh så härligt att titta in här och hitta två helt underbara blogginlägg sedan sist! Du beskriver era omgivningar så vackert att jag nästan får gåshud!
    Om jag ska vara helt ärlig har jag inte riktig koll på hur vädret har varit hos oss i helgen, men jag tror att det har varit både soligt och fint. :) Jag har nämligen jobbat, och all ledig tid har tillbringats i hockeyarenan med att organisera sonens hockeycup. Massor för oss föräldrar att göra, men jag kom ju lindrigt undan eftersom jag jobbade stora delar av tiden.
    Nu måste jag än en gång titta på alla dina fina bilder, kan inte få nog!
    Ha det gott vännen, vi hörs snart igen!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Jag instämmer helt med Elin, gåshudsbilder!! Skåne är fantastiskt och du förmedlar det så bra. September är verkligen en perfekt månad!!

    Jag ska försöka sova lite till då klockan är halv fyra på morgonen här. Jet lag är inte alltid så enkelt, men jag ville passa på att säga hej och skicka en kram. Iallafall. Ser fram emot bilder från växthuset!

    SvaraRadera
  6. Hej Tine, Elin, Lena, Anna och Lotta!
    Tack snälla ni för att ni tog er tid att lämna så fina inlägg hos er! Jag blev jätte glad!
    Kram Anna
    ps. Välkommen hem efter din resa Lotta!

    SvaraRadera