Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 29 september 2011

Åbergs trädgård i Ystad och solrosor på hemmaplan

Grönsakstallrik till lunch i solskenet

Vackra cyklamen på Åbergs trädgård, Ystad

Höstiga färger

Solros i höstskrud

Ny och gammal solros sida vid sida

Min favoritblomma!

Höst i grönsakslandet
Samtliga foton: Bokcaféet i byn

Hej vänner!

Hälsning från ett soligt, varmt Skåne!
Termometern på bilen visade fantastiska 22 grader när jag åkte hem från jobbet på eftermiddagen.
Imorse doftade det och kändes som en morgon vid Medelhavet när jag tidigt, tidigt gick genom byn med hunden. Närmast ofattbart men ack så underbart!

Häromdagen åt jag och några kollegor lunch på mysiga Åbergs trädgård, strax utanför Ystad. Vi kalasade på deras grönsakstallrikar som bestod av en massa god sallad, brie, hummus, pesto och nybakat bröd. En fest för såväl gomme som öga! Vi satt ute i solskenet omgivna av frodig växtlighet. En liten tur bland blommorna hann vi förstås med. Så här års köper jag dock inte mkt i blomväg. Istället njuter jag av vår trädgårds rosor och solrosor.
Jag tycker solrosorna är vackra även när de blommat över. De tappar inte sin skönhet utan ändrar bara karaktär.

Njut av fredag imorgon!
-Anna

7 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Den grönsakstallriken ser helt underbar ut!
    Även vi har haft en varm och skön dag, det var ca 20 grader när jag gick ut från jobbet i bara t-shirt. Tyvärr har jag inte kunnat vara ute mer än några minuter, för vi hade aktiviteter direkt efter jobbet. Men jag har njutit av solen genom fönstret på jobbet i alla fall! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är så vacker i trädgården även när det börjar blommas över! Älskar sådana här soliga sköna höstdagar. Jag njöt ju så när jag var i Stockholm.

    Skåne säger jag bara, det verkar vara min melodi! Vill gärna se mera bilder från din by :)

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Härliga sommartemperaturer!! Solrosor, mitt minsta barn o jag planterade solrosr i vår, de blommmar nääästan nu!!
    1 iaf... Snön, ja den kan börja komma nu, men kanske mer i oktober. O så snöar, snöar o snäor det tills i april, gärna maj!
    Så "våren" kommer i juni hit :o(
    Kul med lunch ilag, o vilken lunch sen, ser supergott ut!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  4. Tänk vad lyxigt ändå att skörda de bästa grödorna och göra det bästa av det och njuta som om man vore utomlands när man är hemma! Din tallrik ser fantastisk ut och solrosorna är som bäst vid denna tiden!

    Här njuter vi för fulla muggar. Det bästa hittills är Deiá, men lite långt att åka tillbaka. Ångrar att vi inte stannade där ett par nätter...

    Jag är dig evigt tacksam för fina tips! Du har gjort min vecka! Kram från Mallis :)

    SvaraRadera
  5. Såg det gott ut eller!?!!
    Mmm..hade jag kunnat tänkt mig nu.
    Förstår att det inte blir att handla blomster nu, men vintern går fort ska du se... =o)
    kram

    SvaraRadera
  6. Hej tjejer!
    Elin, hoppas du haft en skön solig dag! Ja visst är det en underbar tallrik! Mums får sådana!
    Kram Anna

    Lotta, fler bilder kommer garanterat! Kul att du gillar Skåne! Stockholm i sensommarskrud är verkligen ngt extra. Härligt att ni fick njuta av fint väder när ni var hemma!Ha en fin kväll!
    Kram Anna

    Anna, så underbart att era solrosor är på gång! Du är en tålmodig odlare!! Jösses vilken lång vinter ni har. Men snön gör förstås landskapet ljusare! Må så gott!
    Kram Anna

    Lena, solrosor och grönsakstallrik. Lite utlandskänsla, instämmer! Jag är så glad för er skull att ni verkar uppskatta och njuta av det Mallorca som jag förälskat mig i. Ha en toppen kväll!
    Kram Anna

    Tine, önskar jag kunde skicka över en tallrik till dig. Finns det goda sallader att få när man går ut på NZ? Jag lagade mest egen mat på vandrarhemmen när jag reste runt där:-) Sköt om dig! Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Åbergs på höstkanten, det glömmer jag bort! Det är så mysigt att strosa omkring där:) Och tallriken, ser mumsigt ut. Ha det gott!

    SvaraRadera