Välkommen in för bok- eller restips!



tisdag 30 augusti 2011

Deckare i allmänhet och en amerikansk deckardrottning i synnerhet

Känner ni igen henne?
Amerikanska deckardrottningen Elizabeth George

God kväll!
Hoppas ni haft en bra tisdag!
Allt väl här nere i södern. Jag sitter i vardagsrummet med tända ljus omkring mig och Bo Kaspers i bakgrunden. Mysigt!
Ikväll förflyttar vi oss till deckarvärldens härliga hörna!
Gillar ni deckare?
Jag har alltid älskat dem. Agatha Christie var nog den första deckarförfattarinna jag läste. Jag slukade hela serien. Tio små negerpojkar har jag läst om några gånger då jag under åren hunnit glömma vem mördaren var. Nu var det dock länge sedan sist!
Inte en sommar eller en semester utan minst några deckare i resväskan. Finns det ngt härligare än när man riktigt fastnar i en god deckare? En sån där som får en att bli sen till vad det nu var man skulle till, för det minns man knappt så inne är man i sin fiktiva deckarvärld.
Igår klev jag ut från den bubbla jag befunnit mig i under de sista dagarna, då jag läste ut den danska deckare jag just slukat av skicklige Jussi Adler-Olsen.

Innan dess läste jag "En högst passande hämnd" av amerikanska författarinnan Elizabeth George (ja hon är faktiskt amerikanska, jag tog för givet att hon var engelska...!)
Har ni kanske läst ngt av henne? Vad tyckte ni?
Jag blir ofta nyfiken på de författare jag läser och brukar läsa på lite om dem. När jag läste om Elizabeth George hittade jag en artikel som gav svar på en del frågor jag hade. Artikeln är skriven av Kathy Pohl.
Jag hittade följande i den som jag fann intressant:
  • Föddes i Ohio 1949 men växte upp i södra Californien
    Elizabeth George besökte Storbritannien redan som tonåring och förälskade sig då i landet.
  • Hon reser regelbundet till England och har då med sig kamera och bandspelare i sin jakt på platser för kommande böckers handling
  • Elizabeth George skriver aldrig om en plats hon inte har besökt. Som exempel promenerade hon en sträcka tidigt en morgon i en stad i England och noterade vad hon såg och upplevde innan hon lät ett offer i en bok jogga samma runda en morgon. Miljöskildringen från den joggingturen byggde då på vad hon känt och noterat under sin morgonpromenad.
  • Hon är en disciplinerad författare som skriver cirka 5 sidor per dag, 5 dagar per vecka
  • Elizabeth George drabbas inte av skrivkramp. Hon tror det beror på att hon gjort så mkt research till sina böcker
  • Hon arbetade som high school teacher i cirka 13 år innan hon började skriva på heltid
Den bok som jag just läst gavs ut 1991 och heter
"En högst passande hämnd".
I huvudrollen är som vanligt i hennes böcker, karaktären Thomas Lynley, kriminalkommisarie vid New Scotland Yard samt av aristokratisk börd. I denna bok reser han tillsammans med vänner och blivande fästmö ner till familjens gods i Cornwall för att förlova sig. En lokal journalist mördas och bollen är därmed rullad. Ett antal tänkbara mördare presenteras samtidigt som fasaden börjar rämna för Lynleys tjusiga familj. Det blir en allt annat än lugn vistelse i det vackra Cornwall för Lynley och hans vänner. En spännande historia börjar nystas upp....!

Boken är välskriven och miljöskildringarna samt personporträtten utförliga. Dock fann jag boken trög inledningsvis, ja faktiskt så där de första 150 sidorna cirka, därefter satte den fart och Lynley och hans vänner började komma de skyldiga på spåren. Ett antal tvistar senare är fallet löst. Det är mysigt med den engelska miljön, typisk deckarmiljö kan man säga, kanske tycker jag att Elizabeth George blandar in lite väl många karaktärer i boken som jag inte riktigt känner bidrar med ngt för själva storyn.  Och så saknar jag Lynleys motsträviga assistent och parhäst, Barbara Havers som i denna bok endast har en marginell plats.
Jag är generös ikväll och ger ändå boken 4 teakoppar, om än ganska svaga sådana.

Dags att avrunda för kvällen. Inom kort ska jag recensera "Fasanjägarna" av danska Jussi Adler-Olsen. Det blir högt betyg där kan jag utlova!

Sov gott!
-Anna

8 kommentarer:

  1. Låter som en riktig engelsk deckare...på film!!
    Kul o läsa om vad andra menar om böcker o få lite tips ;o)

    Ha en fin onsdag, Klem Anna

    SvaraRadera
  2. Godkväll! Det låter som om du har det bra där nere i södern!

    Vad lustigt, jag har också alltid trott att hon var brittiska! Jag har genom åren läst MÅNGA deckare med Lynley och Havers i huvudrollerna, men det är dock länge sedan... Jag tror jag tröttnade litegrann. Men hon är duktig och väldigt klassisk tycker jag! Jag grottar mer än gärna ner mig i en bra deckare! Just nu har jag satt tänderna i "Sarahs nyckel". De första 80 sidorna tog jag i badet precis nu! Mumma!

    Kram från huvudstaden! ;)

    SvaraRadera
  3. Deckare i brittisk miljö - ett vinnande koncept! Det är en fröjd att läsa när författaren är säker på språket,man känner av att all research är på plats och såklart en drivande story. Jag gillar när jag kommer snabbt in i en bok - 150 sidor låter lite väl långt. Men, jag hade nog hängt kvar och läst vidare. Det låter onekligen som det var värt det.

    Jag slukade Agatha Christies böcker och har läst om dem flera gånger. Det är inte alltid man minns några år senare vem mördaren var bland alla karaktärer ;) En av mina favoritfilmer är Döden på Nilen och Mordet på Orientexpressen. Jag var ganska ung när jag såg dem och tyckte det var det mest spännande jag sett i kombination med vackra och exotiska miljöer. Det påverkade mig så till den grad att det blev honeymoon i Egypt för oss också, dock utan några dramatiska mord inblandade ;)

    Tack för tipset och presentationen av Ms George - jag tror jag ska ta mig en tur till lokala bibblan här!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fniss, även jag har helt enkelt förutsatt att Elizabeth George är brittiska! Men man lär sig något nytt varje dag, tack för denna nya kunskap! :)

    Jag älskar deckare över huvud taget, men det är absolut något speciellt med just brittiska sådana. Jag älskar ju allt som har med England att göra, och lever mig verkligen in i de miljöer som beskrivs i böckerna. Jag fick lite deckarflashbacks när vi körde lite bil på den engelska landsbygden nu i somras. Kunde inte motstå att fantisera om diverse mordgåtor och halvstela kommissarier när vi körde genom dessa minibyar med stenhus, små kyrkor och pubar.

    Något jag planerar är att se fler engelska deckare på film/DVD, jag är ju en sucker för böcker och har inte alls prioriterat serier och filmer på TV.

    Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilka härliga hälsningar jag möttes av på bloggen idag! Ni är riktiga glädjespridare, jag tackar och bugar!

    Anna, ja faktum är att jag ÄLSKAR filmerna om Lynley och Havers som baseras på Elizabeth Georges böcker! Önskar dig en härlig torsdag!
    Kram Anna

    Lena,ja vi är nog många som trodde att denna författarinna var brittisk men så fel vi hade:-)
    Inget går upp mot "a good old crime novel"!! Eller ny sådan förresten. Det produceras verkligen bra deckare som aldrig förr!
    Fortsätt njuta av vackra Stockholm!
    Kram Anna

    Lotta, ja 150 sidor startsträcka är i mesta laget för mig med men det lönade sig, tycker jag nog! Så underbart med Egyptien miljöerna som påverkade dig så starkt! Det måste varit ett alldeles fantastiskt resmål, inte minst för en bröllopsresa! Kryssade ni kanske på Nilen?
    Vi for lite längre söderut på vår- Sydafrika!!
    Ha en alldeles underbar torsdag Lotta!
    Kram Anna

    Elin, kan bara instämma i att det är ngt med det engelska landskapet och deckare. En alldeles underbar kombination helt enkelt! Jag ler när jag läser att du fantiserade om mordgåtor och annat under era bilturer på landsbygden!! Det finns så grymt många bra brittiska deckare på film. Älskar de flesta av dem! Inte minnst Tennyson (hette hon väl, som Helen Mirren spelar huvudrollen i). Önskar dig en toppen dag imorgon!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Tycker om deckare, men det har blivit få av den sorten de senaste åren.
    Förra veckan började jag mer av en... kriminal historia eller vad det ska kallas, av Ken Follett. Avslutade den igår. Nu ska jag återigen gå tillbaka till Egypten och faraoernas värld. =o)
    Tack för alla kuliga tips!
    HAr inte läst Agatha Christie, trot eller ej, men ska nog köpa ett par av hennes böcker till min e-bok.
    kram

    SvaraRadera
  7. Engelsk deckare är en bra drömma sig bort bok!

    kram CC

    SvaraRadera
  8. Hej Tine och CC!
    Kul att ni kikade in hos mig och tack för era kommentarer! Mkt uppskattat ska ni veta!
    Kram Anna

    SvaraRadera