Välkommen in för bok- eller restips!



tisdag 7 december 2010

Route 62 och Klein Karoo

Strutsar i mängder! Foto från: www.oudtshoorn.co.za
Vy längs med R62 Lunch på vingården Joubert-Tradauw
Klein Karoo bergen i dimma Foton: Bokcaféet i byn

Hej!

Idag kommer ett litet inlägg från en mycket vackert vägsträcka i Sydafrika- Route 62- som går över bergen i området Klein Karoo och som är ett alternativ till the Garden Route för den som ska ta sig mellan Kapstaden och Port Elizabeth.

Vägen ringlar sig genom enorma bergspass och längs med böljande jordbrukslandskap, färdas mellan häftiga bergskammar, längs med milslånga raksträckor och genom halvöken områden. Detta kryddat med ett antal söta små städer vid namn Montagu, Barrydale och Mc Gregor. I detta område finns också en rad vingårdar.

Vi stannade för lunch på den trevliga vingården Joubert-Tradauw där de utöver vinprovning har en deli samt även ett litet b&b. Mysigt!

I närheten av staden Oudtshoorn kryllar det av ett annorlunda och för regionen väldigt karaktäristiskt djur -strutsar!

Allt för idag!

Önskar er en fin december vecka!

Hälsar

Anna

3 kommentarer:

  1. Åh, vilka fantastiska bilder! Jag slukar också böcker! Har alltid gjort. Minst en i veckan, beroende på hur mycket jag jobbar... Ska bli kul att följa din blogg! Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Otroligt vackert, precis som alla platser du visat från SA.
    Hoppas att jobbveckan går bra, förstår att det är en omställning att komma tillbaka efter en lång tids föräldraledighet.
    På måndag är den stora dagen, och gissa om vi längtar! Denna vecka är det full fart med jobb och andra aktiviteter, så vi kommer nog att vara rejält trötta när vi väl kommer iväg.
    Önskar dig en fin fortsättning på onsdagen så hörs vi snart igen.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. God fredagmorgon!
    Hoppas att arbetsveckan har varit bra och att du fick dina bullar härom kvällen! :)
    Vi blir borta i en månad, och stannar ett dygn i Hong Kong på både dit- och hemvägen. Det ska bli skönt att få ett litet avbrott och sova en natt i en riktig säng, ingen av oss kan sova på flyget. Jag brukar inte få resfeber, men denna gång har den slagit till ordentligt! Massor av positivt pirr i magen, och jag är full av förväntan.
    Boktips... Jag är nog lite för förvirrad för att kunna tänka igenom ordentligt vad jag har läst, hihi. Men Frank Mcourts Ängeln på sjunde trappsteget tyckte jag om. Jag har även Lyckans Land av samma författare liggande, men har inte läst den än. Jag läser Dödgrävarens dotter just nu efter ditt tips, den tycker jag mycket om. Jag ska gå in på Bokia idag innan jobbet och köpa ett par böcker att ta med på resan, jag missade att beställa i tid på nätet.
    Dags att ta tag i denna dag, har massor att göra denna förmiddag. Vi hörs förhoppningsvis igen under helgen.
    Kram Elin

    SvaraRadera