Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 21 oktober 2010

Maria Ernestam

Foto: Sandra Qvist

Hej!

Idag kommer som utlovat ett boktips! Dagens författare är svenska och heter

Maria Ernestam.


Om författarinnan:

Maria Ernestam föddes 1959 och växte upp i Uppsala. Hon är utbildad journalist och har studerat engelsk litteratur samt matematik. Maria Ernestam har även en examen i statsvetenskap från USA. Innan hon blev författare arbetade hon under ett antal år som korrespondent i Tyskland för Veckans affärer samt Dagens medicin. Idag bor hon i Stockholm tillsammans med man och två barn och försörjer sig som författare.

Lästa böcker:

Jag har hittills läst två böcker av författarinnan.

Alltid hos dig (2008)

Denna bok tar sin början i nutid men tar med läsaren på en resa bakåt i tiden och främst då till tiden för första världskriget. Boken skildrar en kvinna i sorg, Inga, som börjar gräva i sin släkts historia efter att ha hittat ett kryptiskt brev daterat 1916 i Mombasa, Kenya. Sakta växer hennes farmor Rakels livsöde fram bit för bit och ger Inga många pusselbitar till sin familjs historia. Ernestam skildrar verklighetstroget och noggrannt utan att någonsin bli för mkt, livet i Göteborg under den period då första världskriget ägde rum. Boken väver samman dåtid med nutid och målar upp några starka kvinnoporträtt, främst farmor Rakel och hennes vän Lea. Den största behållningen med boken är för mig den fina skildringen av Lea och Rakels livslånga vänskap och deras öden och styrka under deras fattiga tillvaro i Göteborg. Berättelsen om Inga och hennes öde lyckas inte beröra mig lika mycket. Efter en lite seg inledning tar boken fart och håller sedan tempot uppe.

Jag anser att boken är klart läsvärd.

4 teakoppar

På andra sidan solen (2010)

Idenna bok kliver vi rakt in i ett äktenskap i kris. Viola och hennes man Axel samt deras två döttra reser ner till Skåne ett påsklov för att hälsa på Axels dementa moder samt koppla av tillsammans. Redan från första början går det snett. Maken uppträder obalanserat och skrämmande och Viola börjar tvivla på om de kan leva ihop.

Räddningen denna vecka blir den äldre kvinna som Viola lär känna på det boende där Axels mor vårdas. Det är samma Lea för övrigt som förekommer i boken ovan. En vänskap växer fram dem emellan och vi förflyttas stundtals tillbaka i tiden till Leas missioneringssår i Kina. Boken är välskriven, språket flyter. Liksom i den föregående boken upplever jag de historiska skildringarna som den största behållningen.

Även denna bok anser jag läsvärd.

4 teakoppar

Trevlig höstläsning önskar jag er!

-Anna

2 kommentarer:

  1. Hejsan där ! Vilken härlig blogg du har. Behöver verkligen boktips för snart ska jag opereras o blir kvar ett tag på lasarettet.
    Och du ! , vilken lycka för dig att ha ett så vackert hus.

    Kram Betty !

    SvaraRadera
  2. Hallå bara jag igen ! Ville bara tacka för din underbara berättelse, skrattade gott.
    Betty

    SvaraRadera