Välkommen in för bok- eller restips!



söndag 31 oktober 2010

Byn Fornalutx på Mallorca

Vindlande gränder i Fornalutx
Kuperat landskap och vackra stenhus
Cirtoner och apelsiner i tusental!!!
Samtliga foton: Bokcaféet i byn
Hej! Idag skulle det ha blivit ett bokinlägg men jag är just nu så ressugen att det får bli ett till resinlägg istället. Jag lovar dock att ett boktipsinlägg snart ska följa!
Häng med till min favorit ö –Mallorca! På denna lilla ö i Medelhavet stortrivs jag.
Varför?
Kanske för de mysiga små byarna, den goda maten, de fina stränderna eller de mäktiga bergen. Att dricka morgonkaffet på torget i den lilla byn Bunyola, där tiden verkar stå stilla och tempot är så där hälsosamt lojt, lyssna till kyrkklockorna som slår varje hel och halvtimme och kanske beställa in en bocadillo de queso (ostsmörgås) därtill. Då mår man bra. Att sedan flanera längs hamnpromenaden nere i Port Andratx på eftermiddagen alternativt ta en shoppingrunda i trendiga, vackra Palma. Vad mer kan man önska sig? Ja, kanske en tur till en lokal vingård nästa dag och prova viner med utsikt över mäktiga berg och djupa dalar. Det kommer följa fler Mallorcainlägg här på bloggen då jag reser dit regelbundet och har många smultronställen jag önskar ta med er till. Idag får ni följa med till vackra Fornalutx. Så fort jag hör ordet Fornalutx ler jag. Det är en av mina absoluta favoritbyar på Mallorca och ett ställe dit jag återvänder så gott som vid varje besök på ön. Den är lika vacker sommartid som vintertid som om våren eller hösten. Jag vågar säga att en tripp till Mallorca inte är komplett utan ett Fornalutx-besök. Familjens äggkoppar är inköpta här och vi påminns därmed om vår lilla favoritby varje gång vi skalar våra kokta ägg! Fornalutx kallas även apelsinstaden. Den lilla byn är omgiven av hundratals, kanske tusentals apelsin- och citronodlingar. Belägen längst ner i en dal omgiven av höga berg, ligger en liten by bestående av vackra, sandfärgade stenhus. Byn är kuperad med det lilla torget som dess mittpunkt. Här dricker man med fördel ett glas färskpressad apelsinjuice och följer vardagslivet längs byns enda bilgata. Flanera i de vindlande gränderna eller ge dig av på en längre tur. Utmärkta vandringsleder utgår från byn. Om sommaren gör man bäst i att besöka Fornalutx på förmiddagen, från lunch och framåt formligen kokar byn och det är också fler turister som hittar dit då. Vintertid har solen svårt att nå över bergkammarna men om vår och höst är det härligt stillsamt här och behaglig temperatur. Den modige tar bilvägen hit via den än mindre byn Biniaraix, belägen öster om staden Sollér, den mer försiktige eller kanske kloke föraren tar den betydligt bredare vägen som går till Fornalutx norr om Sollér. Bienvenido a Fornalutx!!!
önskar
Anna

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Fantastiskt fina bilder, så idylliskt det ser ut!
    Tänkte kika in en snabbis bara för att säga hej, men än en gång blev jag helt knockad av ditt fina resereportage och måste bara läsa det flera gånger och drömma mig iväg.
    Hoppas att ni har haft en fin helg och hunnit med lite annat än bara packning och planering. Jag har bara en natt kvar att jobba, sedan blir det höstlov med barnen.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    Tack för hälsning och snälla ord! Det värmer!!
    Vi har haft ett fantastiskt höstväder här nere i södern med 11-12 grader, stundtals sol och hör och häpna, nästan vindstilla idag. Har varit ute massor. Så härligt! Så skönt för dig med höstlov med barnen efter flera nätters jobb. Det är du värd! Önskar dig en god start på nya veckan!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Åhhhhh vad härligt det låter.
    Kram Lina

    SvaraRadera