Välkommen in för bok- eller restips!



torsdag 30 september 2010

Bed & breakfast i Sydafrika

Foton: Bokcaféet i byn
Hej!
Idag ska vi ut och resa igen!
Jag tänkte tipsa om en trevlig boendeform som blir allt mer utbredd i underbara resmålet Sydafrika, nämligen att bo på bed & breakfast. I och omkring Kapstaden finns det hundratalet, kanske fler, fantastiskt trivsamma, vackert inredda och i svenska mått mätt, prisvärda bed & breakfast. Kombinera det med allt som finns att se i omgivningarna och det varma, trevliga bemötande man oftast får så blir det en svårslagen semester. Superlativen haglar, jag vet, men jag är just så förtjust i denna del av världen och denna boendeform!
Bed & breakfast i Sydafrika -en prisvärd boendeform i toppklass I sydligaste Afrika väntar färggranna Kapstaden med omnejd. Här möts man av magnifik natur, skön temperatur, vacker arkitektur, korta avstånd och inte minst goda viner. Upptäck de små, charmiga boendena för prisvärd övernattning i stil. Det är söndag eftermiddag i januari i ett soligt Kapstaden. Vi har just gått in genom grinden till vårt hem för de nästkommande fem dagarna. Parker Cottage är beläget i charmiga stadsdelen Tamberskloof, tryggt inbäddat i grönska under det tronande Taffelberget. På en griffeltavla i entrén står det; ”Welcome Anna & Bo, drinks at 7. Hot weather expected”. Vi klättrar upp för den vitsnidade trätrappan och intar vårt blåa rum med utsikt över ett citronträd. Efter att ha hängt in kläder i det vackra klädskåpet och packat upp vår medtagna bokhög knackar det på dörren. En entusiastisk Phil, en av ägarna till Parker Cottage, står där med en bricka med svalkande isvatten till oss. Inom fem minuter har han hunnit ta reda på vad vi önskar äta ikväll, tipsat om en närbelägen krog och dessutom bokat ett bord åt oss till klockan 20. Phil och hans kollega Liz har nyligen tagit över Parker Cottage och är i full gång med planering av förbättringar på ett redan trivsamt ställe. En liten pool står på önskelistan och trädgården som redan nu prunkar ska grönska än mer. "- Till 2012 ska vi vara helt självförsörjande på el och vatten här", säger Phil under en pratstund i skuggan av apelsinträdet. Frukosten serveras från klockan 8 och inleds med en tallrik fruktsallad och juice. Nybryggt kaffe och te serveras i kannor vid bordet av ställets färgstarka husfruar. De tilltalar oss vid förnamn och bjuder oss på de godaste av frukostar. Bacon, champinjoner, korv och ägg i form av omelett, scrambled eller stekt. Rostat bröd finns förstås också. Vi sitter vid långbord och hamnar ofta i samspråk med några av de andra gästerna. När vi trötta ramlar in på eftermiddagarna efter dagens äventyr möts vi av ett städat, nybäddat rum. Under de sena, heta eftermiddagstimmarna sitter vi oftast i skuggan på terrassen och läser böcker och dricker te och kaffe. Det står oss fritt att disponera köket för lättare fika. I hallen står en internetuppkopplad dator för fritt utnyttjande av husets gäster.
Varannan kväll vid 19 är det gemensam drink för de boende ute på verandan om vädret tillåter och annars inne vid öppna spisen. Det bjuds på inhemska viner och inga ämnen är för stora eller för små att avhandla här. Gästernas olika nationaliteter bidrar till spännande konversationer. Den femte dagen är vår vistelse på Parker Cottage slut och det känns som att ta farväl av goda vänner när vi kramar om Phil och Liz och hoppar in i taxin. Tack vare denna boendeform har vår vistelse i Kapstaden med omnejd blivit så mycket färgrikare än om vi valt att övernatta på något av de större hotellen nere i centrala Kapstaden. Ett litet urval av boenden i och omkring Kapstaden (frukost ingår): Parker Cottage, Tamberskloof, Kapstaden (www.parkercottage.co.za) Dubbelrum från 900 SEK/natt i högsäsong. The Inn at Castle Hill, Kalk Bay (www.castlehill.co.za) Med vidunderlig utsikt över hamnen och Kalk Bay. Ett dubbelrum kostar från 800 SEK/natt. Ett enkelrum kostar cirka 470 SEK/natt. Roosen Wijn Guesthouse, Stellenbosch (www.stellenguest.co.za) Vackert boende kring en innergård med liten pool och prunkande rosenbuskar. Ett dubbelrum från 820 SEK/natt. Enkelrum finns för cirka 450 SEK/natten. Boulders Beach Lodge, Simonstown (www.bouldersbeachlodge.com) Inte det charmigaste stället men med ett kanon läge. Beläget intill havet med pingviner rakt utanför dörren. Promenadavstånd in till Simonstown. Dubbelrum kostar från 1200 SEK/natten. Ett enkelrum kostar cirka 740 SEK/natt. Familjerum finns också.
Jag önskar er en trevlig torsdagkväll!
-Anna

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för både boktips och restips idag, du vet verkligen hur man inspirerar en bloggläsare! Jag önskar att jag kunde hoppa över sovandet på natten och istället ägna den tiden åt mina böcker, det finns liksom inte nog med timmar under dagtid för allt jag vill göra och läsa.

    Jag blir mer och mer fascinerad av Sydafrika. Vi har ju en del vänner i NZ som är sydafrikaner och har fått en ganska mångfacetterad bild av landet, vi har hört både positivt och negativt... Men det jag kan säga är att pga allt jag har hört om landet -både av dom och dig- så har min nyfikenhet ökat och jag längtar efter att få komma dit och bilda min egen uppfattning. En sak är säker, den dag jag åker dit kommer jag att använda mig av dina tips och erfarenheter för att göra min vistelse där så bra som möjligt.

    Tack Anna för den inspiration du ger!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. God morgon!
    Tack för hälsning! Så kul med sydafrikanska vänner! Det negativa man oftast brukar få höra kretsar ofta kring säkerhet. Kring Johannesburg upplevde jag klimatet betydligt tuffare än nere kring Kapstaden. Men jag upplevde samhället betydligt mjukare och säkrare bara man lämnat Johannesburg och kommit en bit ut på landet. Längs kusten en bit upp i landet fick man tänka sig för när man gick ut etc och undvika de mörka timmarna. Många lever trots allt i fattigdom och det är ett land med en lång historia av orättvisor även om mkt förändrats de senaste årtiondena till det bättre. Trots det är min känsla att det är ett land av hopp och framtidstro och där man trots vissa motgångar ändå tar fler steg framåt än bakåt.
    Människornas värme, nyfikenhet på oss från andra länder och landets skönhet gör det helt enkelt oemotståndligt! Men som du skrev, alltid bäst att bilda sin egna uppfattning!

    Vid en resa till Sydafrika tycker jag också att man bör se såväl det fina som "verkligheten". Det vill säga, gärna besöka en kåkstad eller ngt välgörenhetsprojekt för att vidga sin insyn i landet.

    Önskar dig och alla er andra en toppen fin helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera